![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Flipflopmönster
Här kommer filen till mina flipflopsandaler (kolla här http://www.sysidan.se/albums/viewpic.htm?ID=16895 för ett foto). Ni får ha överseende med att den inte är så genomarbetad, har inte så mycket tid att lägga ner just nu och planneringen kunde varit bättre. Broderiet blir det inget fel på med men antal klipp kunde varit mindre.
Jag har breda fötter (44 på bredden men 40 på längden) men modellen borde fungera på de flesta. Storleken borde gå att justera genom att fästa tygbitarna till fästena på olika ställen. Skaffa ett par gamla flipflopar, jag köpte mina på stadsmissionen för några kr och tvättade dem rejält. Börja med att brodera. Jag spänner rivbart i ramen och lägger sedan ett bomullstyg ovanpå. Tyget kan vara typ lakansväv eller liknande och jag brukar fixera fast tyget antingen med sprejlim eller en fixram runt om. Brodera först botten, stjälkar, blad och de små blommorna. Sedan ska den stora genombrutna blomman broderas. Trä maskinen med den färg som blomman ska ha, även om den säger att den ska träs med annan färg (färgbytet finns bara där för att maskinen ska stanna). Brodera tills maskinen stannar för ett nytt färgbyte. Nu klipper du bort tyget inuti blomman (inte den rivbara så var försiktig) tätt intill kanten. Brodera klart blomman. Nu ska kanten runt om broderas. Precis som i blomman finns här ett färgbyte för att du ska kunna klippa bort tyget runt om. Så trä maskinen med samma färg som botten och brodera till stoppet. Klipp tätt intill och brodera sedan klart och riv loss ditt broderi. Ta bort överdelen på dina flipflop så du bara har sulan med tre hål kvar. Leta reda på några knappar som passar i hålen. Sy 3 tuber av något passande tyg, längden beror lite på storleken men tar du 10 cm så räcker det gott och väl. Tvärsnittet ska vara lika stort som knappen. Sy igen ena änden av tuberna och lägg ner knapparna i botten. Trä i en tub i varje hål på sulan underifrån och setill att knappen trycks fast ordentligt i hålet. Sätt nu din fott på sulan och broderiet uppe på. Testa dig fram var du ska fästa andra änden på tuben i ditt broderi så att sandalen sitter bra. Sy fast där det blir bra. Gör sedan likadant till andra foten. Hoppas det gick att förstå, annars får ni fråga. Lycka till! Senast redigerad av Alvan den 2006-09-12 klockan 13:45. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Tack Cecilia, jag ska prova att göra dem så fort som möjligt. Du är så snäll som bara ger oss detta.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
TACK !
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Tack.
Den såg så härligt ut så jag måste prova och göra i min egen favoritfärg. Tack så mycket. /ElisabethS |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Slit dem med hälsan!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Efter påminnelse i forumet så lägger jag in vad som gäller mina broderier:
Man får gärna brodera ut och sälja i liten upplaga (skulle ni vilja göra fler än 50 st hör av er till mig). Man får inte ladda ner filen och sälja eller ge bort. Tycker man någon ska få ta del av filen hänvisa istället hit så de kan ladda ner själv. På så vis kan de här läsa vad som gäller. |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:29.