![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Varför går tråden av!!??
Skulle vara jättetacksam om någon kunde hjälpa mig! Sitter och broderar på min designer 1, ett relativt stort broderi, men tråden går av hela tiden! Jag broderade igår, med samma typ av tråd, och det gick hur bra som helst. Jag har provat att trä om både under och övertråd flera gånger, samt ändrat trådspänningen på övertråden. Vad kan det vara för fel? Jag broderar på ett mycket tunt tyg just nu, kan det ha med saken att göra?
*hoppas så på svar!* Tack på förhand. Jessica |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
10 möjliga orsaker till att tråden går av
Hej,
de här punkterna skrevs i ett Yahooforum som jag är med på. De är på engelska men jag hoppas att Du kan få lite ledtrådar ändå. En anledning kan vara fel nål, eller att nålen behöver bytas. /Monica 1. Needle is in backwards, and/or not pushed up all the way, before fastening the screw 2. The machine is threaded incorrectly Check the thread path 3. Needle needs to be replaced 4. Thin column stitching causes thread break, increase column width 5. Stitches are too dense: change the density (stitch spacing) to lessen number of stitches 6. Tensions are too tight Perform 'I', or 'H' tension test 7. Burrs, or scratches on the needle plate use a magnifying glass to inspect item 8. Thread becomes brittle over time 9. Metallic thread can twist, or kink use appropriate needle with larger eye slow speed of machine, slide a smooth net over cone 10. Sewing speed too fast. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Tack Monica för ditt svar!
Jag har testat att byta nål, men resultatet blev detsamma. Jag har även testat att sänka hastigheten, men det blev ingen skillnad. Däremot så är det repor på plåten, ska kanske testa att byta den. Jag har broderat detta broderiet förrut, och då gick inte tråden av, så jag tror inte det är något fel på stygntätheten eller stygnsättningen. Har någon annan haft samma problem? Har broderat i ca 1 år nu (relativt nybörjare alltså) men har inte haft detta problemet innan. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
De gånger tråden har gått av för mig har det hjälpt med att sänka hastigheten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Ann-Christin, tack för svaret! För mig har det inte hjälpt, fast jag har endast testat lite lägre hastighet. Hur mycket sänkte du hastigheten för att det skulle fungera?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
När det var smala svåra partier och täta stygn jag tror att maskinen har 700-800 som maximal hastighet jag sänkte till 500 i minuten då gick det bra sedan höjde jag lite till 600 och har för mig att det gick bra.Men ännu bättre gick det när jag placerade konerna på ett trådställ bredvid maskinen,för tråden trasslade in sig ibland och fick ett ryck och gick av.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Ok, trådställ. Är det såna man sätter fast bakom maskinen, så den nästan ser ut som en overlockmaskin? Jag har för mig att jag såg såna på husqvarnabutiken senast. Har du köpt ditt, eller gjort det själv? Vad kan det kosta att köpa?
Tack för tipset! Är beredd att pröva det mesta, då jag har en del beställningsarbete som måste vara klart snart. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Gubben har gjort mitt. Men om du har en overlock kan du använda det trådstället och ställa bakom eller vid sidan om maskinen.
Jag använder bara koner 5000 m och då funkar det inte alls med maskinens trådhållare, har en MC 11000 men det är nog inte så stor skillnad på maskinerna. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
Såg att du har en D1 har du tråden liggandes eller stående när du broderar?? Vet att ibland så kan det hjälpa att ha den stående.
Annars är mitt enda tips att sänka hastigheten så myckat du kan. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
Ann-Christin: Ska köpa ett sådant i morgon när jag ändå ska till butiken. Har jag aldrig tänkt på innan, tack!
Amanda: Jag har den liggande, när jag testade stående så blev det ännu värre! Då gick tråden av omgående. Vet faktiskt inte riktigt vad jag ska göra. Det är som att det bildas knutar på tråden (har vanlig broderitråd, ej metallic) och att den då slits av i nålsögat. Som sagt... Det är samma typ av tråd som igår, och då gick det jättebra. Men tack för tipset! Har den lägsta hastigheten nu, och då går det något längre tid, innan tråden går av på nytt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
|
Här kommer en bild på mitt hemmagjorda det är inte speciellt snyggt men fungerar utmärkt.
Sitter med skruvtving i bordet. Hoppas att det löser sig. Senast redigerad av axyzvslut den 2007-02-13 klockan 16:11. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
|
Ann-Christine: Tycker ditt verkar jättebra! Nu är inte jag (eller min man) så händiga på det planet...:-) Men en annan go tjej på sysidan har mailat mig och frågat om jag vill köpa hennes trådställ som är just till designer, för en billigare peng än en ny. Så jag är så glad för det, nu kanske det kommer funka!
Och mitt broderi gick faktiskt att slutföra till slut... På allra lägsta hastigheten, det tog tid, men tråden gick inte av lika ofta. Tack allihop för alla råd, ni är jättegulliga! Kram |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
|
Hoppas nu det blir skillnad som natt och dag när du får trådstället.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
|
Du har inte råkat fått skräp i trådspänningsbrickorna, så att tråden löper
för trögt? Rengör med tandtråd. Något har ju ändrat sig sen tidigare broderingar i alla fall eller hur? Tror också på trådhållare. Lycka till/Bibbi |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
|
Bibbi: Tack för svaret! Det har jag inte tänkt på, ska kolla det. Ja, det är något som ändrat sig bara sen igår. Jag har broderat ganska mycket de senaste veckorna, mot vad jag har gjort tidigare, så det kanske är något sådant som du föreslog.
Kan det vara så också att en specifik trådrulle är av dålig kvalitet? Även om de andra rullarna av samma märke är bra, tex måndagsexemplar? |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:14.