Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-01-08, 13:18   #1
jenniepennie jenniepennie är inte uppkopplad

Mönsterbesvikelse

Suck. Köpte ett mönster på singoallablus till min dotter som snart är tre år. Tänkte att det verkar lätt o har läst nånstans att det kan man inte misslyckas med... Hade ett fint tyg o såg verkligen fram emot att få den klar.

Men vad är det för mönster?? För vilka barn är de skapade egentligen? Jag gjorde storlek tre år, fast hon eg hade måtten till två år (men så fruktansvärt smal är hon inte, åsså tänkte jag att hon skulle ha liiite o växa i, o köpekläder köper vi storlek 98-104 så...). OCH jag förlängde blusen tre cm! Ändå är den för kort. O ärmarna är alldeles för puffiga, ser ju ut som nån maskerad-grej istället för en söt/snygg blus, som jag hade tänkt mig. Aaaargh.

Grejjen är att på teckningarna på framsidan av mönsterkuvertet ser blusen ut precis så som jag tänkt mig, men om man kollar på baksidan liknar den mer sån som den blev som jag sydde. Och 80 spänn pungade jag ut för det också. Tycker det är dyrt med mönster Fan, det ska väl löna sig Något att man gör jobbet själv? Är bara besviken o frustrerad o funderar allvarligt på att gå en kurs i mönsterkonstruktion. Men den är så dyr. Runt tusingen.

Otroligt rörigt o bluddrigt inlägg, men jag var tvungen att avbörda mig. Nån som känner likadant eller bara har nån allmän kommentar?
jenniepennie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-08, 13:21   #2
VivoPlena VivoPlena är inte uppkopplad

Jag håller med, ofta är det inte värt att lägga pengar på dyra mönster (om man inte vet att det verkligen är bra).

Jag har också svårt att få till rätt storlek. Hur ska man göra när alla mått på en viss storlek stämmer, förutom ett? Där kanske det diffar med en dm eller mer..... *muttra*
VivoPlena är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-08, 13:26   #3

Jag tycker bilderna på modellerna borde vara tydligare på nåt vis. Kunde det inte vara foton av verkliga plagg eller nåt?
Gammal 2007-01-08, 13:30   #4
VivoPlena VivoPlena är inte uppkopplad

Ja, just att det är ritade plagg är också lite skumt. Precis som i vissa kokböcker (främst för barn) så är maträttarna ritade. Hur trevligt ser det ut?
VivoPlena är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-08, 18:39   #5
aliquis aliquis är inte uppkopplad

Var kan man gå kurser i mönsterkonstruktion då? Eller finns det någon som vet en bra bok för det? Att köpa det där programmet som gör mönster är ju ett alternativ men det hade ju varit roligare om man visste hur det går till/fungerar själv än att låta något annat fixa åt en.
aliquis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-09, 13:57   #6
Baggin Baggin är inte uppkopplad

Böcker:
Rita mönster konstruktioner för damkläder Gunilla Kruse

Mönsterkonstruktion damkläder

Öberg, Inger

Det har driftats en hel del om dessa böcker, särskilt den andra, här på sysidan, så sök runt i forumet och blan recensionerna!
Baggin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-10, 19:06   #7

Citat:
aliquis skrev:
Var kan man gå kurser i mönsterkonstruktion då?
Medborgarskolan (iaf här i Vänersborg) har inte mindre än tre olika Sen om de blir av vet man ju aldrig...
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:01.