![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
![]() Hej!
Jo, jag är väldigt mycket nybörjare på det här med att sy, för att vara ärlig så har jag inte ens börjat än ![]() Jag behöver lite tips för att komma igång, vad ska jag ha för typ av symaskin, vad är bra att börja med att sy, måste jag gå några kurser? Det enda jag har är intresset för att sy=) Som hobby och som lugnande moment då jag är ganska stressad. Så överös mej med tips tack =D mvh Åsa |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Börja med att skaffa en vanlig bra symaskin som syr raksöm och sicksack. Om du kan låna av någon är det bara bra eller hitta en billig begagnad. Det är ingen idé att slänga ut pengar på något du inte vet om du kommer att fortsätta med tycker jag i alla fall. Sen kan du investera när du vet mer om ditt blivande intresse. Är det kläder du tänker dig, eller lapptäcken, kuddar, gardiner, sticka, virka eller broderier? Vad är du sugen på mest? Starta då där. Lite försiktigt så du inte tar vatten över huvudet. Massor av läsning finns på biblioteket och framför allt, på internet. Det finns mycket gratismönster och liknande på det mesta du söker. LYCKA TILL!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Om du vill hitta något för att slappna av så skulle jag rekommendera handbroderi, går ju att köpa färdiga satser med mönster och allt garn man behöver. Jag tycker själv att det kan vara väldigt rogivande att bara sitta och knåpa för hand om man är stressad.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Jag tycker att AnnetteN gav jättebra tips. Själv sydde jag en del när jag var 18-23 år (är 40 nu). Fick en symaskin (endast raksöm och sicksack) när jag fyllde 18. Jag hade då inga kunskaper alls, hade valt träslöjd i stället för syslöjd i högstadiet t.o.m. Under denna femårsperiod sydde jag bara en massa skräp, allt blev fel. Talangen saknades helt. Jag hade inget tålamod.
Men sen för ett par år sen dammade jag av min gamla Singer och började sy jätteenkla saker: Påsar. Massor av påsar i lite olika varianter. När jag lärt mig vad noggrannhet betydde, att sy kantband, att vissa tyger/färger passade bättre ihop än andra, hur maskinen funkade osv gick jag vidare och sydde en lättsydd klänning till min då femåriga brorsdotter. Samtidigt slukade jag böcker om sömnad. Jag fortsatte att sy kläder till min brorsdotter och allt efterhand och med extra hjälp av böckerna blev detaljerna fler och fler och mönstren mer avancerade. I början hoppade jag över allt som kunde äventyra det färdiga resultatet på grund av symaskinens begränsningar, som blixtlås (hade ingen pressarfot till detta) och knapphål. Efter nåt år köpte jag en ny maskin med massor av olika sömmar och pressarfötter som gjorde att jag kunde sy blixtlås, knapphål mm mycket lättare. Jag lär mig fortfarande och jag syr nästan varje dag. Nu har jag också gått över till lapptäcken/-sömnad. Jag förser fortfarande min brorsdotter med kläder. Hon har börjat skolan och är värsta modelejonet. Sammanfattning av mina tips: - Ha tålamod. - Var noggrann. - Börja försiktigt men öka raskt. |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:40.