![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Ont/trött i ryggen
Jag har inte sytt på ett bra tag, och nu när jag börjat igen så har jag märkt att jag får ont eller blir lätt trött i ryggen så fort jag ska sy bara någon minut! På maskin alltså.
Jag känner mig ledsen, har inte kunnat sy pga av det. Jag undrar om det finns några riktlinjer när det gäller ergonomi? Tyvärr kan jag inte kosta på mig någon speciell bord för symaskin (om det inte kostar under 500 kr eller så), men någon riktlinje om hur hög symaskinen stygnplåt borde vara från golvet, kroppens och armarnas vinklar i grader, etc. Jag kan mer om datorer, att man bör sitta så att armbågarna blir 90 grader mot tangentbordet. Men lite svårt att applicera det där till symaskiner eftersom jag syr finlir och miniatyr och har en tendens att böja mig ne för att kunna se. Men även hjärndöda moment att sy raka stycken i meterlängder gör mig trött i ryggen. ![]() Jättetacksam för svar! ![]() Senast redigerad av ichigo den 2006-10-09 klockan 20:24. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Vad har du för stol? Mina besvär försvann när jag bytte stol.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Trästol med kudde. 90 grader vinkel i ryggen, tycker är bra. jag kan inte ha typ kontorstol eftersom de allihopa har hjul och jag har förmodligen adhd eller liknande och kan inte sitta still då! *skrattar* (utan måste skruva på och rulla runt)
Och jag tror mer det har med bordet att göra. Jag har aldrig varit nöjd med bordet jag har. Blir också trött i armarna och axlarna. Senast redigerad av ichigo den 2006-10-09 klockan 21:29. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Kanske behöver du (nya) glasögon? Om du böjer dig för att se? Eller någon typ av lampa med förstoringsglas?
/Alice |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
En sån där lampa med förstorningsglas vore jättebra, men de kostar ju ruskigt mycket...
![]() Jag har provat med att köpa 1.0 styrka (lägsta jag kunde hitta för billiga) läsglasögon men får bara huvudsvärk för staarkt! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Det var just trästol jag satt på i början. Mitt råd är att du skaffar en kontorsstol utan hjul (det fastnar bara massa tråd i hjulen ändå) med sits och ryggstöd som följer med rumpan när du rör på dig. Samt att du kan höja och sänka beroende på vad du gör.
Jag köpte min begagnad, jättefin! |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Finns det alls stolar utan hjul?
![]() Får nog kolla på ikea om de har någonting. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Det brukar finnas lösa fötter att köpa till, så man kan byta.
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:59.