![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Dolt blixtlås på duschesse
Har sytt fast ett dolt blixtlås i duschessetyg, men det blir "bubblor" trots att jag inte dragit i tyget vid sömnad. Hur blir jag av med dessa ? Har gjort om ett antal gånger, men bubblorna är kvar.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Skulle gissa att problemet är just att du drar i tyget. Är tyget utdraget när det sys fast på dragkedjan blit det bucklor.
Dragkedjan är helt enkelt lite längre än tyget. Den "måste" då buckla i det färdigt resultat. Prova igen, tråckla fast utan att dra. Lycka till /Bibbi |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Det är lätt att det drar sig även om man är jättenoggran. Gör som Bibbis säger, tråckla. Kanske att du även behöver stryka fast ett tunt mellanlägg för att hindra tyget att töja sig.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Tack för era svar. Jag tråcklade fast blixtlåset på symaskinen, var det dumt kanske ?
När jag beskådar mitt arbete i dagsljus idag, börjar jag överväga ett vanligt blixtlås som jag fäster på fodret först... men det är ju så snyggt med de dolda... |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Tråcka för hand, då får du mer kontroll. Det är ju rätt snabbt gjort.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Jag syr fast med vanlig pressarfot, kan det vara del av problemet?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Kanske, men troligen beror det mer på att maskinen matar ojämt, vilket blir extra tydligt när man gör denna typ av sömnad. Om du har en maskin där du kan ställa in pressartfotstrycket så kan du kanske exprimentera lite med det. Fast jag tror fortfarande mest på att handtråckla, har du testat det än?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Tack för dina råd !
Jo, jag ska börja sprätta... igen. Har en gammal Bernina, men pressarfotstrycket kan jag inte ändra vad jag känner till. Höger sida är sämre än den vänstra dock. |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:37.