Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2004-11-15, 11:24   #1
Jorild Jorild är inte uppkopplad

Virus och ladda ned mönster från internet

Jag har ingen brodyrmaskin, men jag har en fråga. När man laddar ned mönster från internet till symaskinen, finns det ingen risk att filerna är virusinfekterade så datorn eller symaskinen får virus?
Jorild är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-11-15, 12:08   #2
clindh clindh är inte uppkopplad
admin

Symaskinsvirus har jag aldrig hört om; förmodligen skulle det gå - tex konstruera ett helt galet brodyrmönster som får symaskinen att få spatt - men risken är liten; för hur coolt är det för en viruskodande 15-åring att få "cred" bland polarna för att man lyckats skriva virus som får *symaskiner* att hänga sig? Helt ocoolt förmodligen :-)

Däremot är det ofta en sk zip-fil man laddar ner, ett slags "omslag" runt själva mönstret. I denna fil kan det potentiellt finnas med körbara program odyl som man kan luras att trycka på. Det är inget unikt för brodyrmönster, zip-filer används till en massa man kan ladda ner. Ett bra virusprogram kan kika in i sådana och hitta virus. Öppna dessutom aldrig en zip-fil du fått per post och där man uppmanas skriva in ett lösenord för att öppna den.

Ha alltid uppdaterat virusprogram på din dator och håll även Windows uppdaterat med de senaste fixarna så är risken minimal.
clindh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-11-15, 12:19   #3
Melladh Melladh är inte uppkopplad

Generellt sett så ligger virus i .exe filer, och den största risken att bli virusinfekterad är genom vanliga e-mail eller ip-attacker, dvs något som har riktat in sig på din dator specifikt och har ingenting att göra med saker du gör. Därför ska man använda brandvägg, för att förhindra sådant.

Ganska nyligen kom det ett virus som ligger i helt vanliga JPG-filer, så när du tittar på en smittad bild på internet blir din dator infekterad. Virus kan ligga var som helst. Men det är inte särskilt vanligt att man blir smittad på andra sätt än genom email, .exe-filer man inte virusscannat först, eller genom ip-attacker.

Virus tenderar oftast vara konstruerade för windows, så om din broderimaskin inte kör windows (vilket vore högst ovanligt, jag tror att några toppmoderna kanske gör det, men det är inte ett populärt val i vilket fall för hårdvarukontroll) så ska maskinen inte vara i riskzonen.

För att skydda datorn är det det vanliga. Ha ett virusprogram installerat, kör kontroller ibland, och ha definitivt en brandvägg om du kör något snabbare än ett 56k-modem som uppkoppling.

Dock borde inte mönster vara drabbade, eftersom de är så specifika för den här genren, (egna filändelser och sånt) och de flesta hackers förmodligen inte bryr sig om att känna till såna format över huvud taget.
Melladh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-11-17, 09:54   #4
mareri2 mareri2 är inte uppkopplad

Virus

Hej!

Jag har laddat ner brodyrfiler från internet
under ca 1,5 års tid. Jag har aldrig fått något
virus. Jag tror därför att det är ganska
riskfritt. Men det är viktigt att man har ett
antivirusprogram installerat i datorn.

Hälsningar

Maggan
mareri2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:28.