![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
![]() Min dotter önskar sig volankjol. Har inget mönster men det är nog inte svårt att sy. Men jag behöver lite hjälp med hur mycket tyg som behövs. Hon är 158 cm lång. Finns det någon där ute som kan hjälpa mig vore jag mycket tacksam!!!!!! TACK!!!!!
Kram Sy-Sandra |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Det finns en tråd där de förklarar hur man gör en helcirkelkjol. De förklarar väldigt bra hur man gör bl a med midjan och hur lång man vill ha den. Det kan nog säkert ge dig lite tips hur du kan göra en volangkjol.
http://www.sysidan.se/forum/showthre...ghlight=cirkel |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Det beror ju lite på hur lång kjolen skall vara och hur många volanger man vill ha men jag brukar göra en vanlig, kanske något bredare, linning upptill på kjolen för att slippa att det blir "pösigt" där.
Första volangen uppifrån ungefär 2 meter vid(20 cm hög), rynkas upptill så att den passar linningen/besparingen. Volangen nedanför c:a 3 meter vid, 25 cm hög, rynkas så att den passar till den övre volangens nederdel. Om det skall vara en hellång kjol så är det bara att fylla på med ytterligare volanger där vidden ökas för varje volang. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
![]() Tack!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Hej!
Jag brukar ta 1 tygbredd (140-150 cm) till översta våden och därefter öka med ca 1,5 bredd för varje våd.Nu gör jag ganska långa kjolar. Kanal i midjan till 4 cm brett gummiband. När det är sytt blötar jag allt och rullar det så det blir "skrynkligt". Jag har t o m någon kjol där jag har -uppifrån och ner: 1-2-4 bredder på tyget. Det blir härligt svaj i kjolen om man gör den lång. Det måste vara ett tyg som ifaller tungt och inte är för tjockt. |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:09.