![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
Notiser |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
|
Att snedda av nederkanten på klänningar/kappor, mm
Hur gör jag för att snedda av nederkanten på klänningar/kjolar/kappor, mm som jag konstruerat?
Jag har en bild här men fattar inte hur jag räknat ut för det står inte med. Så jag vet inte hur mycket man ska ta av och varför. Det enda jag förstått är att man ska dela upp i 1/3 av hela mf och 1/3 av hela sida fram och 1/3 av hela mb och 1/3 av hela sida bak. Någon som kan berätta? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Jag har ett mönsteruttag på nya nederkanten också men fattar ändå inte hur jag gjort.
![]() Någon annan som fattar? Hoppas ni ser vad jag scanat in. Går ju inte att ha större bilder än 500x500. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
När man vinklar av så delar man i tre delar ja, sen tar man det måttet som blir och ritar en liten markering från där du ska vinkla av, sen tar du en vinkelhae och lägger den jämsides med linjen som ska vinklas av och skujter ner den till markeringen.. då får du där du ska rita avvinklings strecket (hoppas du förstod något av det jag precis sade)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Just jah, nu minns jag. Tack så mycket! Tänkte att det var något med vinkellinje men när jag gjorde på en vanlig kjol utan alla våder/insnitt så blev nederkanten för mycket vinklad när jag vinklade av vinkelrätt. Den blev alldeles spetsig.
Om man har en grundkjol som har ett vanligt insnitt och jag vimmar bort insnittet genom att klippa upp nedanför insnittet och vimmar ihop insnittet. Då blir det ju lite extra tyg där jag klippt upp. Hur fixar jag sedan till nederkanten? Ska jag dela upp den på hälften och vinkla av sen eller dela upp den på fler? |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Om du klipper upp och vimmar så blir det juh en utställd kjol, den vinklar du inte av alls utan där jämnar du bara till linjen så att den nte blir kantig utan får en lätt böj där "det extra" tyger nu sitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:36.