![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
![]() Hejsan,
Hur gör man när man kantar fleece med hjälp av någon form av handstygn? Ni vet säkert vad jag menar, köpta fleecefiltar har ofta den typen av kantning... Vad heter stygnen och hur gör man dem? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Misstänker att du menar langettstygn. Någon annan får tala om hur man gör...
Annika |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Här är en bild som jag lagt ut en gång tidigare, på hur man syr langettstygn
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Tack, ja langettstygn kan jag ju helt klart använda och det tackar jag för.
![]() Jag kanske kan klura ut hur man gör sådan stygn för hand eftersom det är gjort med bara en tråd. Jag vill nämligen fortsätta på en kantning som redan finns och inte repa upp och göra om. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Virkade smygmaskor?
Jag har också tittat på en färdigköpt filt och tänkt göra något liknande. Jag tror det är virkat och inte sytt, antingen smygmaskor eller fasta maskor. Har inte hunnit prova ännu.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Jo, men det tror jag nog faktiskt att det kan vara! När jag tittade på det som kom faktiskt tanken om virkning fram.
Finns det en "vass" virknål att köpa tro? Eller skall man göra hål först och virka sedan? |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Man ska ju virka med ganska tunnt garn och de tunna nålarna är rätt vassa. Jag tror inte fleecen är så svår att få hål på. Du kan väl prova på en annan bit.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Japp... jag har iallafall inhandlat tråd som matchar någorlunda. Sedan har jag ingen tunnare virknål än en 2.0 (har haft en tunnare men den har fått gåben) men det går nog att ta sig igenom fleecen iallafall.
Återkommer när jag testat, tack för hjälpen! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
|
Re: Virkade smygmaskor?
Citat:
![]() Lite pilligt att sticka lagom hårt dock men jag funderar på att lägga en sticka "emellan" för att ha något att stödja mig mot. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
Kul att det fungerade! Nu ska jag också testa på ett fleecetyg med Starwars.tryck till sonen.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:25.