![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
![]() Jag undrar om det är ngn som har ett bra recept på stärkelse för stärkning av olika typer av textilier?
Mormor vet jag stärkte virkade alster och nu är jag i färd att stärka knypplade servettringar och en brudkrona i frivolitet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Hej Johanna
Sockerlag, fungerar. Jag stärkte min virkade brudkrona med det en gång i världen! Kladdigt värre, jag doppade den i lagen och trädde den på en flaska, så att den skulle bli rund, men det krävdes åtskilliga sockerlags-bad. Aina |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Använd inte socker! Småkryp kan tycka om att äta på det! Hos Gunilla på http://www.gavialace.com/
och hos Vävlina i Uppsala (Anita Olsson, hittar ingen hemsida eller tel nr tyvärr) finns stärkelse att köpa. Ring direkt till Gunilla, hon är ute på mycket kurser och mässor. Jättebra service. Ska det vara lättstärkt kan hårspray fungera. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Stärkelse på tub är suveränt. Köpte på Öb för en struntsumma. Kan blandas olika starkt.
se länk för tidigare disskution: http://www.sysidan.se/forum/showthre...%E4rnet+vingar /Bibbi |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Tack för era svar. Hittade till tråden i forumet. Ska göra nga prover.
Har idag ett recept på florsocker och vatten, men har inte tidigare tänkt på att det inte är så bra pga av risen för ohyra. Blev även lite nyfiken att testa risstärkelse. Kan man göra på potatismjöl, blir det bra eller är det bara en myt? Det blir nog Verda på tub, men det är alltid kul att testa lite annat också. :-) |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Krypen kan gilla mjöl också!
Men jag vet att när min svärmor stärkte sina hemvävda bomullsgardiner så blandade hon potatismjöl och vatten och en bit stearin för då blev det blankare. Kan inga mått, hon höftade till det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
|
Citat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Ha ha ha! Det var dagens största skratt
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
Jag tror inte att det blir så mkt sockerstärkelse efter detta. :-) Men det var kul att höra om barnbarnet...
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:19.