![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Ändra till utan axelvaddar
Hej
Jag ritade just ut ett kavajmönster, och såg att det var nog lite gammalt!! Det ska vara axelvaddar i den, och det vill jag inte ha på den här kavajen. Räcker det att jag sneddar ner från halsen ut till axlen 2 cm? Och hur mycket ska jag ta bort från ärmkullen? Aina |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Fråga 1: Ja i princip, men jag skulle nog klippa den som den är och prova (nåla) mig fram hur mycket du ska ta bort på axeln, beror ju lite på hur stora vaddar man tänkt sig då man konstruerade mönstret.
Fråga 2: Lite grann, du får nog prova dig fram även här vad som blir lagom. Barbro |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Håller med...
Håller med ovan.
Jag skulle sy ett prov först i ett helt annat tyg. Testa justeringar och sedan gå över på det riktiga. Ev. kan du föra över ändringar och justeringar till mönstret eller så gör du justeringar när du syr. Vet att när sydde en kavaj i skolan så ansåg jag att jag inte behövde axelvaddar, var tillräckligt bred ändå. MIn lärare ansåg att jag skulle ha det, för det gjorde att det blev finnare form på kavajen.. upptäckte i efterhand att axelvadden inte hade gjort så stor skillnad på höjden iaf. Finns ganska tunna. Är det en 80-tals variant så förstår jag om du inte vill ha vaddar. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Håller med dig också, lite stadga bör du ha på axeln. Nästa gång jag syr en kavaj ska jag dessutom prova ärmfiskar, det har jag aldrig gjort, men har sett att det ser proffsigt ut.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Tack snälla Ni, jag är bra på att sy, men mönsterkonstruktion fixar jag inte
![]() Jag får ta och prova mig fram, jag är ganska axelbred jag med, (det syns på en av mina bilder i mina album) dessutom är jag skapt med lång rygg och långa armar! Ja, jag vet inte riktigt "vilken tidsepok" det här mönstret är från, jag köper en hel del mönster på Bikupan, secondhand. Det blir nog en kavaj av det här med, kjol och väst har jag redan gjort, kjolen har motveck fram och bak, och fickor. Jag har köpt ett fint tyg hos Jonic textilimport, senapsgult med smala bruna ränder i stora rutor. Aina |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Ärmfiskar?
Vad är det? HAr aldrig hört tidigare.
Hittade en tidigare tråd :-) http://www.sysidan.se/forum/showthre...?threadid=1680 Senast redigerad av johannajanzen den 2006-01-04 klockan 17:20. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
En liten axelvadd kanske man kan säga eller snarare ett stöd. Här finns lite bilder och förklaringar:
http://www.sysidan.se/forum/showthre...ht=%E4rmfiskar |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Ja, vad är det?
Något till min nya kavaj, kanske! Eller om jag har några gamla tunnare axelvaddar liggande, man vet ju aldrig vad man kan ha i sina gömmor ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
![]() Jag tog ner lite ute på axlarna, och har axelfiskar i (hemmagjorda) och så vart det axelvaddar i den, inte så tjocka. Ska lägga ut ett foto på den, men jag måste skicka in filmen, så det tar ett litet tag. Min digitalkamera lånade jag ut, för länge sedan, och "det vart visst ett långtidslån"!!!!! Aina |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:01.