![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
Notiser |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
|
![]() Jag söker med ljus och lykta efter gammal mönsterkonstruktion.. Böcker, pärmar, tidningar med grundkonstruktioner från förr!
Allt mellan 20 och 50-tal är intressant! Nån som har nåt? Några länkar, tips, namn??? Även bra böcker/tidningar där man ser alla mönsterdelar kan vara av intresse ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Är också nyfiken.
![]() Senast redigerad av ichigo den 2011-10-13 klockan 17:34. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
http://shop.bramcostpublications.com...eywords=haslam Hittade detta på nätet.. Låter mkt intressant!! Är nog dock nån form av grundmönster som man ändrar beroende på modell.. Men jag måste handla så fort jag får pengar
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Det verkar som att sajten som hade det dära public domain-boken är nere.. :/
http://www.vintagesewing.info/ verkar vara sidan, men nej. Har varit såhär i några dagar nu. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Ahh ja men den sidan har jag varit på många ggr.. Men den har varit nere länge nu tycker jag *orolig*
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Jag har en mönsterkontruktionsbok från 1899 som jag kan mejla över om någon är intresserad men det kanske är lite för tidigt?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
|
Citat:
![]() Allt är av intresse! info@ellyplump.se |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
admin
|
Tänk på upphovsrätten vad gäller boken. Läs mer om upphovsrätt här: http://www.sysidan.se/cldoc/3611.htm
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
|
Boken jag pratar om är public domain. Och så pass gamla böcker som från 1899 är nog också public domain de med.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
|
Konstruktion från grunden -
då kan jag rekommendera böcker av Winifred Aldrich - metric pattern cutting for menswear - metric pattern cutting for women's wear - pattern cutting for women's tailored jackets: classic and contemporary Böckerna kostar en slant men finns t ex hos e-bokhandlare Där täcks det mesta in. Har man dock figur med avvikelse från standard så kan man inte helt följa konstruktionsanvisningarna för då är naturligtvis proportionerna nödvändiga att modifiera. Dvs tar man personliga mått på en lång och smal så blir det inte ett bra mönster. Bättre att ta ett standardmönster-mått och sedan modifiera det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
|
Citat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
|
Fick ärva min mormors gammla mönsterkonstruktions-pärm från 40-50 talet. Hon gick nån brevkurs i konstruktion när hon var ung och har gjort så många fina mönster, och satt allt prydligt i en pärm. Den håller jag allt hårt i
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
|
Jag lade rabarber på en bok benämnd Klipp Och Sy Själv av Mme Lyse de Landroy, utgiven 1951. Jag vet inte om det ska vara mönsterark till den men det är bilder på mönsterdelar på rutad bakgrund.
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:22.