Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-08-23, 09:30   #1
grynets grynets är inte uppkopplad

Förvaring av mönster

Precis som rubriken lyder undrar jag hur ni förvarar era mönster? Både köpta mönster och mönster som är avritade.
Gör ni egna små beskrivningar/tips till mönstren?
Hur sorterar ni dem?
Var har ni dem nånstans?

Själv samlar jag mina mönster i plastfickor (ritar oftast av mönster) tillsammans med en lapp av det tyg som jag gjort plaqgget/grejen av. Ibland skriver jag en egen beskrivning om jag inte har någon färdig , eller bara små tips om hur resultatet blev osv.
En liten lapp om vad det är för något med en liten egenritad bild har jag väl synligt i plastfickan, så man lätt hitatt vad man söker efter.
Alla plastfickor med mönster har jag i en pärm, men den börjar tjockna till

Hur gör ni?
grynets är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-23, 09:57   #2
avsl0203 avsl0203 är inte uppkopplad

[FONT=century gothic]Jag samlar mina mönster i plastfickor jag med som jag sedan har i vanliga pärmar Jag har en pärm för barn och vuxenkläder samt en pärm för dockkläder. Pärmarna blir dock fulla rätt snart då möntren tar en del plats speciellt efter att man ritat av mönstret och lagt med även det avritade i mappen.
Jag samlar även på tidnigen Allt om handarbete som ett tag hette Ingelise. Dessa sparar jag i tidsktiftsamlare. Har planer att i framtiden när jag får tid och lust att sätta alla tidningar i nummerordning. Det blir en del tidningar på ett par år

Är inte så ordentlig att jag sparar några tyglappar och fäster vid några mönster jag sytt. Ej heller några anteckningar. Men jag brukar fota det jag syr. Kanske vore ide att lägga med en bild på det man sytt?![/FONT]
avsl0203 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-23, 10:13   #3
Avslut0801 Avslut0801 är inte uppkopplad

Jag stoppar köpta mönster i A4-kuvert, klipper ut bilden om så behövs och tejpar den på kuvertets framsida. Sen förvarar jag varje kuvert i en hängmapp och skriver t.ex. "byxor", eller nån hänvisning till det plagg i Ottobre som mönstret är från, på fliken uppe på mappen. Jag har skrivit all info på mönsterdelarna också, då är det lätt att lägga i rätt kuvert/mapp när man hittar dem.

Jag har tre olika hängmappsboxar (i wellpapp, köpta hos pappersgrossist) just nu, en med vuxenkläder, en med barnkläder och en med "annat". Det går bra att lägga blixtlås, påse med knappar eller annat som man tänkt använda i hängmappen.

Detta fungerar jättebra, för det mesta är det i ordning.

Bekrivningar jag kopierat från låneböcker finns huller om buller i en pärm. Skall sortera dem "snart".
Avslut0801 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-23, 11:41   #4
idamarja idamarja är inte uppkopplad

Stora mönster, förvarar jag ihoprullade. jag har all information på mönstren, vem mönstret e gjord till, år & månad. Andra mönster förvarar jag i fyndiga plastmappar med lock o karborrelås som man kan sätta in i pärmar, syr upp toall till nästan allt innan ja syr så det tar ju en del plats så det e bättre än vanliga plastfickor. sen sparar ja alltid en bit av dekorationen från mössor osv o häftar fast på ett pappersark o skriver när, vad o till vem/storlek det är sytt. Såklart har ja en mapp för barnmössor, en för kvinnomössor, en för påsar o väskor osv osv. Samma sak har jag med flätor, har några sidor med flätprover o instruktioner ja själv skrivit/ritat, så man kan gå tillbaks o kolla hur man gjorde alla olika flätor. Beskrivningar på hur saker ska sys har jag i en speciell bok, med egna skisser o beskrivningar. men de håller ja på att föra in i datorn nu.
idamarja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-23, 11:47   #5
iamia iamia är inte uppkopplad

Jag gör som du grynets och det är nu väldigt tjocka pärmar. 3 st just nu. Plus ett gäng med lapptekniks mönster. i plastmappar.
Filippa du pratar om hängmappasboxar skulle du kan visa en bild på hur dom ser ut? det verkar vara smartare än pärmar.
Åsa
iamia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-23, 14:07   #6
MadWomanInBlack MadWomanInBlack är inte uppkopplad

Jag förvarar det mesta i en blå skolpärm i plastfickor. Jag har tio olika "kapitel" för nederdelar, ytterkläder, övrigt och så vidare. Sedan finns det ju mönstrena man köper som kommer ihopvikta i pappersfodral, och de har jag i en byrålåda tillsammans med vlieselin eller vliesofix (kan aldrig skilja på dem). De är för tjocka för att ha i mappar, och jag klipper inte ut dem från arken heller (finns det någon som gör det?). Har än så länge en nästan full mapp i bokhyllan och fyra mönsterpaket i byrålådan.
MadWomanInBlack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-23, 17:26   #7
HelenD HelenD är inte uppkopplad

Jag förvarar mina mönster i papplådor från IKEA. Det jobbiga är att de är ovanpå garderoberna i hallen så det blir att kliva upp på en stol varenda gång jag behöver ett.

Mönster som jag har ritat av stoppar lag i "zip lock" påsar (påsar med försegling) och märker med mönsternamn, storlek och vilket tyg jag har använt samt om jag har ändrat något i mönstret.

Mönsterna är sorterade efter vuxen, barn och dans/sport.
HelenD är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:34.