![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Symaskinsnålar
Håller på att städa lite i sylådorna, och hittar lite symaskinsnålar här och där. Är osäker på om jag lagt dem i rätt förpackningar, när jag började sy hade jag inte så stor insikt om att man använder olika typer av nålar till olika tyg. Vet att det står tjockleken på dem, men de olika typerna, finns det koder för det med på själva nålen. Har inte hittat nåt förstoringsglas, så jag ser inte så noga. Är det värt att leta upp ett för att kunna sortera dem, eller är det lönlöst?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Hej !
Om det handlar om shmetz nålar så är de färgkodade. 130/705 H 15x1H universal omärkt 130/705 H-S stretch gulmärkt 130/705 H-J jeans blåmärkt 130/705 H-E Broderi rödmärkt 130/705 H-M microtec svartmärkt 103/705 H ZWI universal tvilling röd hållare 130/705 H-S ZWI stretch tvilling blå hållare mvh Bibbi |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Jag vet inte när de började att färgmärka typ av nål men det var nog inte så många år sedan. Grovleken är stansad in i skaftet men man måste ha bra ljus och förstoringsglas för att se det. Åtminstone är det så för mig. Till min glädje så ska Schmetz börja färgmärka storleken också, såg jag på deras web. Det tar väl ett tag innan det gamla sålts av först.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Ok då kan jag inte bärga mig tills de färgade kommer..
Fast då kanske man förväxlar med specialnålarna om det är standardnålar. ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Får helt enkelt plocka fram lite nagellack och i framtiden göra min egen färgkodning. =)
Tack för hjälpen! |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
OBS att nålar från andra märken inte har samma färgkod för samma typ av nål!
Om det är en kulnål, alltså för jersey och sånt, så känner du mot fingret om den är rundare. Dom vanliga nålarna känns litet vassare. Resten är inte så kritiskt, en grov nål är en grov nål ... MvH CMG |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Ofrivillig städning när hela lådan med symaskinsnålar åkte i golvet, gjorde en del fynd. Hittade bl.a. en förpackning med microtex-nålar, har glömt orsaken till inköpet men till vilka tyger kan man använda dessa? Kan de ersätta stretchnål i ett tunnare jerseytyg?
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Nej!! inte microtex i trikå.
Den nålen är sämre än universal för trikå. Vassa nålar (microtex är extra vass) går rakt ner i tyget i ett stickat tyg skär den sönder tråden i maskor så det blir små hål vid sömmen efter någon tvätt. En stretchnål har rund spets som glider ner i maskan istället för att pricka tråden. / Bibbi |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
![]() Tusen tack för detta svar. Hade förmodligen testat och gjort världens tabbe.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
Glömde skriva vad man har microtexnål till.
Blev så ivrig att dy skulle sy i trikå med den ![]() Mickrotex nål har du i tätvävda tyger. ex siden, poplin och dyl. / Bibbi |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:05.