![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
Notiser |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
|
Dragkedjan i kjolen blir ankstjärt!
Hmm... ja, alltså jag har sytt en kjol i våder, i två olika tyger (vanlig bomull) och har gjort en ca 7 cm hög linningskant.
Problemet är dragkedjan. När jag syr i den (i våden och linningen bak på kjolen) så blir det liksom en utbuktning, som en liten ankstjärt. Hur gör jag för att det ska snyggt och rakt? Måste jag dela hela våden bak och "sy in" kjolen när jag syr i dragkedjan? Förstår ni hur jag menar? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Lägg plagget slätt och nåla i blixtlåset, troligtvis så behöver Du lägga blixtlåset lite in på våden längst ner får att få bort det som buktar ut.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
![]() Aha! Tack så mycket!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Om kjolens bakstyck inte är delat kan det vara lite knepigt att sy i en dragkedja där. Klipper du upp ett sprund för dragkedjan så har det ju inga sömsmåner, så vill du ha en dold kedja så måste du ha ett delat bakstycke.
Däremot kan man sy i en helt exponerad kedja om man vill. Då anpassar man sömsmåmnerna så att kedjan precis "fyller i" glipan som bildas när blixtlåssprundets sömsmåner är invikta. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Nä, det är inte delat men jag får ta och sprätta och klippa upp och sen sy igen.
Tack så jättemycket för svaren! Nu ska jag bara försöka hitta den där orken som jag förlagt nånstans haha! |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:29.