Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2012-12-05, 19:59   #1
Pherla Pherla är inte uppkopplad

Mönster till Babylock Evolution

Jag har gått till inköp av en Evolution maskin. Undrar på om man kan bruka vanlige mönster som tex Ottobre sina, är det något man måste passa på? Ganska ny på det här med sy kläder, med det är rätt så kul!
Pherla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-05, 20:17   #2
ninnami ninnami är inte uppkopplad

Du kan använda dina mönster. Som alltid måste du ha koll på hur mycket sömsmån som du har lagt till eller som ingår i mönstret.
ninnami är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-05, 21:24   #3
bila bila är inte uppkopplad

Grattis till en superbra maskin.

Visst kan du använda overlocken att sy vilka mönster som helt. Du kan behöva lite bredare sömsmån.

Dock fungerar inte overlocken så bra på snäva kurvor. Bäst är den på raka stycken.

När man syr tröjor och sånt är det enklast att sy i ärmen först och sedan sy ärmensömmen och sidsömmen som en söm. Lägg upp sy-ordningen så att du får så mycket raka stycken.

Sömmar jag är osäker på brukar jag först sy på en vanliga symaskinen med raksöm eller tråkling innan jag syr på overlocken. Det är mycket lättare att spätta raksöm än overlocksöm.

Ha både den vanliga symaskinen och overlockmaskinen uppe och trädda nära varandra, så att du kan sy det som varje maskin är bäst på i ditt plagg.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:41.