![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Total nybörjare, misslyckas
Jag försökte göra det enkelt för mig genom att sy en dregglis. Till att börja med får jag inte ens ihop fram och bakstycket eftersom det ena är så mycket mindre. Hur ska man få till det på ett bra sätt? Därefter blir det ju inte alls särskilt roligt med zickzack. Har försökt sy dregglisen i ett vanligt bomullstyg med mönstrad framsida och enfärgad baksida.
I slutet av dagen vill jag ha lärt mig sy en mössa i jerseytyg. Har hittat några halvbra tutorials men ingen av dem inriktar sig alls på nybörjare. En mössa kan inte vara så svår att sy när jag lyckats med både bokväskor och kameraband tidigare och det blivit snyggt. Visserligen har jag alltid använt raksöm då och fått till det toppen, men nu är det ingen raksöm som gäller längre och jag får inte till det. Vad har ni för tips till en total nybörjare? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Nåla och tråckla så Du får ihop styckena snyggt.
Eller försök att vändssy ihop dom. Sy så Du har några cm kvar och vänd genom den öppningen. Kom ihåg att använda stretch-nål när Du ska sy i trikåtyger. Är man inte så sy-van så är det träning och åter träning som gäller. Sy olika sömmar i olika tyger |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Köp dig en bra sybok, för klädsömnad.
Följ beskrivningar på mönstern du använder. Syr du i stretch så testa sömmarna innan du syr, så att dom blir bra. Ibland fungerar stetchsöm, smal zigsack, fuskoverlock, det gäller att testa sig fram och se vem som som passar bäst just i ditt tyg. Köp inte dyrare tyg än du har råd att misslyckas med. Det är genom misslyckande man lär sig. Ge inte upp utan träna. Enklast är det att sy i stadigt bommulltyg. Billiga tyger hittar du på loppis, där kan du hitta gardiner och andra hemtextiler som är nya eller knappt använda, ett par tior. Toppentyg att återanvända och sy i kläder och andra saker av. Välj mönster som har få detaljer och raka sömnnar. Lägg till en ny detalj för varje projekt du syr. Detaljer är sådant som blixlås, kragar, fickor, knapphål och andra extra konstigheter. Sy gärna provplagg i något billigt tyg innan du syr i det riktiga tyget. Ikea har billiga underlakan för 19 kr( 2,5 meter, 1.5 meter brett tyg). Jättebra att sy provplagg och provsaker i. Köp dig en fin och bra sprätt, då blir det roliga att sprätta det som blivit fel. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Sök på "dregglis" här på forumet står mycket om detta ämne o flera bra tips om material.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Ta reda på varför det ena stycket är mindre.
Ska det vara så, eller är det du som klippt fel? Om det ska vara så, varför ska det vara det? Hur är det meningen att det ska sys ihop? Oftast när man får problem med något man är ny på så är det svårt att sätta fingret på exakt vad som blivit fel och varför. Försök att analysera felet. Dels bli det lättare för oss att hjälpa dig om du är lite mer specifik med vad som inte funkar och dels så är chansen stor att du själv klurar ut det om du kommer fram till vad som är felet. Eftersom du säger att det är "ingen raksöm som gäller längre" antar jag att du menar att du syr i ett elastiskt tyg och därför syr med någon annan söm? Om det är själva sömmen som ger dig problem så är det lättare att hjälpa dig om du talar om vad du använder för söm, syr i för material, använder för nål och i viss mån även vad du använder för tråd. Vad du har för maskin är också bra att veta. Ved det är som blir fel med resultatet spelar också roll. Matar maskinen ojämnt? Töjer den eller drar ihop materialet för dig? Trasslar sig tråden? Hoppar den över stygn? Bildar tråden öglor på fram, eller baksidan? Ta ett steg i taget, helt enkelt och bli inte ledsen bara för att det inte blir perfekt på första försöket. Ta itu med problemen efter hand som dom kommer och lös varje problem innan du går vidare. Annars kan du få en dominoeffekt där små problem tidigt i arbetet kan fortplanta sig till stora problem i kommande moment. Att lära sig sy handlar lika mycket om tålamod som teknik, särskillt i början. |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:15.