Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-10-01, 13:19   #1
jozzan jozzan är inte uppkopplad

bli bättre

Hej! =)
Jag vill bli bättre på att sy, jag vill kunna sy svåra klänningar, mm. Men jag tänker såhär: att om man köper ett svårt mönster på en klänning man gillar, och försöker göra den, då stöter man troligen på en massa problem, men till slut löser man det och även om inte klänningen blir super så har man lärt sig.. Men jag vet inte.. vad tycker ni? kan man göra så eller ska man sakta jobba sig uppåt?
jozzan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-01, 13:24   #2
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad

Det bästa är att "börja från början" med ett enklare mönster.
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-01, 13:25   #3

Ah, jag har gjort rätt mycket kläder med "enklare mönster" och även med mina egna mönster... När ska man "våga" något mer avancerat?
Gammal 2010-10-01, 13:29   #4

Och, hur kan man bli bättre, fortare?
Gammal 2010-10-01, 13:29   #5

Det är när Du känner att Du klarar av det, när Du "lärt Dig grunderna"
Men alla "nya moment" kan kännas svåra. Det är bara att prova och av misstagen lär man sig.

Har man sytt en hel del så vågar man lite mer avancerat efter hand

Det finns inga genvägar, det är bara att
fortsätta sy.

Senast redigerad av Dahlia den 2010-10-01 klockan 13:30. Anledning: Tillägg
Gammal 2010-10-01, 13:33   #6
AnnLindahl AnnLindahl är inte uppkopplad

Träning ger färdighet...
AnnLindahl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-01, 13:34   #7

okej.. Vi får väll se.. Tror jag ändå ska köpa och göra om ett lite svårare mönster, så får vi se om jag syr upp det eller inte..

Jag känner att jag måste bli bättre än vad jag är, ska gå Mode&Design gymnasium och tills dess vill jag bli bättre, men visst, det är ett år kvar tills jag ska gå där.. men ändå
Gammal 2010-10-01, 13:35   #8

Citat:
AnnLindahl skrev: Visa inlägg
Träning ger färdighet...
jaa, det gör ju det.. Jag får väll sy lite oftare då, men det är ju det att tiden springer alltid ifrån mig.. skola och läxor går ju före...
Gammal 2010-10-01, 13:36   #9

Träning och tålamod brukar ge resultat
Gammal 2010-10-01, 13:48   #10
graystone graystone är inte uppkopplad

Go for it säger jag.
Nu syr inte jag så mycket men jag känner samma sak inom annat handarbete. Jag får inte tillräckligt med utmaning utav "enkla mönster" utan testar gärna nya tekniker och lär mig efter hand.
Min erfarenhet är att tar man det bara lugnt, läser mönstret noga och gör som det står så brukar det fixa sig även om det verkar lite konstigt.
Du verkar ju också kunna acceptera att det kanske inte blir perfekt första gången så då är det ju bara att köra.
graystone är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-01, 14:02   #11

Citat:
graystone skrev: Visa inlägg
Go for it säger jag.
Nu syr inte jag så mycket men jag känner samma sak inom annat handarbete. Jag får inte tillräckligt med utmaning utav "enkla mönster" utan testar gärna nya tekniker och lär mig efter hand.
Min erfarenhet är att tar man det bara lugnt, läser mönstret noga och gör som det står så brukar det fixa sig även om det verkar lite konstigt.
Du verkar ju också kunna acceptera att det kanske inte blir perfekt första gången så då är det ju bara att köra.
Ja, jag tycker inte att det gör så mycket om det inte blir super fint första gången, då har man lärt sig hur man ska göra till nästa gång. Det är ju så det är, man lär sig av sina misstag.. Gör man inga misstag lär man sig inget. Och är det något man inte förstår, så är det ju bara att fråga här =) Ska nog köpa ett mönster nästa gång jag är i tygaffären, där har dom mycket! ^^
Gammal 2010-10-01, 16:18   #12
Alvan Alvan är inte uppkopplad

Brukar finnas kurser som man kan gå. Det är verkligen ett bra sätt att bli bättre. Kolla ABF, Folkuniversitetet, Medborgarskolan, folkskolor och sommarkurserna på olika högskolor.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-01, 16:35   #13
syfantasten syfantasten är inte uppkopplad

Burda har i alla fall i tidningen en svårighetsgradering.
Om man sytt en basic kjol kan man ju nästa gång fodra den, sy passpoalerade fickor, sprund eller någon annan detalj som förändrar grunden. Man kan välja ett tyg som är svårare att sy i.
På samma vis kan man förändra en blus eller en byxa, En fodrad kavaj med snygga fickor och väl underbygd måste väl ses avancerat.
Sen kan man sikta in sig på couturesömnad med mycket handsömnad eller lära sig sy industriellt där allt sys på maskin.
Det finns en mängd böcker framförallt på engelska där man kan lära sig avancerad sömnadsteknik. Vogue har en mönsterserie av Claire Shaeffer ( med risk för felstavning) som är mycket grundliga i syteknik.
syfantasten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-01, 17:49   #14

Citat:
syfantasten skrev: Visa inlägg
Burda har i alla fall i tidningen en svårighetsgradering.
Om man sytt en basic kjol kan man ju nästa gång fodra den, sy passpoalerade fickor, sprund eller någon annan detalj som förändrar grunden. Man kan välja ett tyg som är svårare att sy i.
På samma vis kan man förändra en blus eller en byxa, En fodrad kavaj med snygga fickor och väl underbygd måste väl ses avancerat.
Sen kan man sikta in sig på couturesömnad med mycket handsömnad eller lära sig sy industriellt där allt sys på maskin.
Det finns en mängd böcker framförallt på engelska där man kan lära sig avancerad sömnadsteknik. Vogue har en mönsterserie av Claire Shaeffer ( med risk för felstavning) som är mycket grundliga i syteknik.
Tack ^^ Fick massa idéer av det du skrev.. Jag tror jag ska göra som du säger.. Jag ska sikta in mig på att bara göra massa klänningar nu mera, men svårare och svårare hela tiden.. Börja från grunden och lägga til svårare saker, mm. Ska bli otroligt kul att lära mig mera, eftersom jag älskar att sy.
Gammal 2010-10-01, 17:50   #15

Citat:
Alvan skrev: Visa inlägg
Brukar finnas kurser som man kan gå. Det är verkligen ett bra sätt att bli bättre. Kolla ABF, Folkuniversitetet, Medborgarskolan, folkskolor och sommarkurserna på olika högskolor.
Får man gå sådana kurser i min ålder? (är 16 år) Jag trodde det var för äldre personer.
Och jag tror det är dyrt.. har jag rätt?
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:23.