Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-08-17, 15:31   #1
gullum gullum är inte uppkopplad

Råd om symaskinsval

Hej

Jag skulle vilja ha råd om vilken symaskin jag ska köpa. Har aldrig broderat men syr väldigt mycket. Vill kunna göra dekorationer i form av broderier och sömmar på främst kläder. Man ska också kunna sy normalt på maskinen.
Jag har tittat lite på Pfaff creativ 2124 och Huskvarna Platinum 950E. Har också tittat lie på Janome och Bernina. Någon som kan ge mig lite tips??? Maskinen ska helst inte kosta över 20 000.
Tack på förhand
gullum är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-08-17, 16:38   #2
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad

En av medlemamrna här säljer sin Bernina Artista 180. Finns bland annonserna, men du kanske måste bläddra för att hitta den. Eller sök på Bernina.
Det är en jättebra maskin! Syr bra och broderar underbart. I alla fall gör min det! Stor brodyryta (15x20 cm).
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-08-17, 18:22   #3
Alvan Alvan är inte uppkopplad

Jag skulle köpt två maskiner. En för att brodera på och en för att sy på. När det sitter ett broderi i brodermaskinen är det skönt att kunna sy samtidigt på den andra. Prismässigt så går det jämnt ut om du gör kloka val. Jag skulle rekomendera en Janome 300E som är en renbroderimaskin och en bra start samt en enklare symaskin av känt märke.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-08-18, 07:12   #4
TuvaMeja TuvaMeja är inte uppkopplad

Hej!

Tänkte bara att du kan titta på symaskine.dk som jag rekomenderat till andra som varit intresserade av Pfaff 2124. Har köpt min maskin där, även kortläsare med program, och det var betydligt billigare där än i Sverige. Instruktioner är dock på danska men det fungerar ganska bra ändå. Vilken maskin som är bäst kan jag ej utala mig om då jag är nybörjare, men jag är helnöjd med min Pfaff både när det gäller brodering och syning.
Lycka till!

Mvh. Elisabeth.
TuvaMeja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-08-20, 08:00   #5

Tack för era svar!

Åsa: Vad kostar tillbehör till Berninan t.ex. broderkort och dataprogram? Är de lätta att få tag på?

Elisabeth: Såg att de hade väldigt bra priser. Hur funkar det med garantier när man handlar från Danmark?
Gammal 2005-08-20, 08:53   #6
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad

broderkort har jag aldrig köpt, så det vet jag inget om. Man kan överföra direkt från datorn till Artistan, så kort behövs inte.
Programvaran är nog rätt dyr, beroende på vilken "nivå" man vill ha (om man ska göra egna mönster etc.). (Den är å andra sidan mycket bra!). Jag fick program med min maskin (som jag också köpte begagnad). Kanske Marianne (som säljer bland annonserna) har program som kan följa med också? Har för mig att hon har ArtLink i alla fall för överföring.
Det är jättebra att du tänker på att fråga om tillbehören! Så man verkligen kan jämföra vad det blir när man har de funktioner man vill! Til många maskiner behövs ju någon kortskrivare till exempel.
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-08-20, 10:18   #7

Hej!

Det verkar vara samma som i Sverige, men lättast är nog om du mailar dit och frågar. Det som möjligtvis kan vara en nackdel är att man kanske får skicka den till Danmark för reparation, men förhoppningsvis skall den inte gå sönder så lätt.

Mvh. Elisabeth.
Gammal 2005-08-20, 15:28   #8
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad

Broderkort till bernina kostar runt en tusenlapp.
Bernina handlarna tar hem om du vill ha.
Själv byter jag tll mig eller hämtar på nätet.
till min Benina Artista 180.
mvh Bibbi
Bibbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-08-20, 16:43   #9
Rutis Rutis är inte uppkopplad

Enligt den danska firman skall det vara internationell garanti vilket skall göra att man kan lämna in maskinen här i sverige om den skulle gå sönder. Sen om det funkar i verkligenheten, det vet jag inte, och hoppas slippa erfarenhet av
Rutis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-08-21, 09:08   #10

Hej !

Vad bra att du har tänkt lite längre än mig Karin och tagit reda på det, nu vet jag vad som gäller om man skulle ha otur med maskinen eller tillbehören.

Mvh. Elisabeth.
Gammal 2005-08-21, 13:13   #11

Thumbs up

Hej!

Vilket bra forum det här är! Jag har fått massor med hjälp.
Som sagt det är ju inte bara maskinen som man behöver köpa och det verkar som om tillbehören är dyra och det varierar väldigt vad man behöver.
Åsa: Jag har varit i kontakt med Mariann och ska försöka titta på hennes maskin.

Vad jag vet så har ju Bernina bra kvalitet på sina maskiner så det borde ju gå att köpa begagnat.

Var hittar man motiv på nätet?
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:13.