Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-07-08, 14:28   #1
Baltzer Baltzer är inte uppkopplad

Konturer på broderier

Jag undrar om det är jag som gör något fel! När min maskin, en Husqvarna Rose, broderar så blir inte alltid de svara konturerna som finns på en del broderier på helt rätt plats. Det kan se ut som att broderiet har flyttat sig, men så är inte fallet. Någon mer som råkat ut för det??
Baltzer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-07-08, 14:49   #2
troback troback är inte uppkopplad

Ja, det händer då o då. Har ingen bra förklaring till varför. Men det kan kanske bero på vilket material man broderar på o hur man spänt upp det i ramen o vad för underlag man har på baksidan.
troback är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-07-08, 15:27   #3
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad

Det kan också vara stygnsättningen, som inte är helt perfekt gjord
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-07-08, 17:02   #4

Tack, då vet jag att jag inte är ensam om problemet. vilket underlag tycker ni är bäst att använda?
Gammal 2010-07-08, 18:48   #5
MonicaBoberg MonicaBoberg är inte uppkopplad

Ofta är det så att konturen är rätt, det är fyllningen som ändrar sig.

Om du har en fyllning som sys vågrät kommer höger och vänster sida att dras in, på de sidor som raderna vänder, samtidigt som den ibland blir större i över och underkant. Detta kallas Push and Pull (Tryck och dra, här kanske Töj och dra ihop).

Är det då tyg som är glest, lite elastiskt, inte tillräckligt spänt i ramen eller om fyllningen sys på diagonalen förstoras detta. Även satinsömmar dras in i kanterna.

Därför skall konturen oftast vara lite innanför på den sida av fyllning som kommer dras in och lite utanför på den andra. Då ser det konstigt ut i datorn och man slänger kanske dessa brodyrer. Vissa ser rent förskräckliga ut men sys perfekt. Vad man kan säga är att om det ser perfekt ut i datorn kan man räkna med fel vid maskinen. Men ingen regel utan undantag.

Allt är relativt. Hur tex min brodyr som är perfekt i min maskin blir i din kan vara olika. Maskiner är olika, tyget, pappret, tråden mm.

Man skall ALLTID göra prov innan man broderar på det riktiga. Är det mindre ställen som är fel kan man pilla med det i sitt program om man kan det. Bra brodyrsidor har gratisfiler som är lika som de de säljer, prova alltid dessa innan. Tråkigt nog har vissa sidor mycket avancerade brodyrer och så är gratisfilen en enkel blomma i satinsöm, inget som påminner om de man köper, hur skall man då kunna ta reda på om de är bra?

Stabilisering måste man prova sig fram till. Jag själv använder ett ganska fast till bomullstyger och det tunna man stryker fast till töjbara. Jag kan inte ha flera lager, kanske två någon gång, det blir bara värre då.

Monica
MonicaBoberg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-07-08, 21:17   #6

Tack Monica!! Nu förstår jag varför det blev som det blev på mitt senaste broderi!
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:17.