![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Upplägga av balklänning
Syr balklänning med mycket tyg i kjol och är osäker på hur jag ska lägga upp. För hand, på maskin eller stryka fållmellanlägg? Vilket blir bäst på ett satintyg.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Kör kanten med overlocken.
Vik upp fållen bara något mer än overlocksömmen. Sy med raksöm från rätsidan ca 2-3mm från kanten. Handfåll jobbigt. Med fållband kommer det troligen bli veck. Vidden blir ju större längre ner, viker man bara lite (som jag föreslagit) undviker man vecken. /Bibbi |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Bibbis förslag är bra!
Jag har en annan variant på samma: Vik upp minst en dryg centimeter. Sy en raksöm 2-3 mm från den vikta kanten. Klipp bort tyget mycket nära raksömmen (spara 1-2 mm). Vik upp en gång till ca 4 mm. Sy en raksöm ca 2 mm från den vikta kanten. Absolut inte påpressbar fållremsa på satin, det blir fult. Handfåll är OK, om man klarar att göra det snyggt, man ska bara låta nålen ta i en tråd av tyget. När man har tränat syr man en meter fåll på mindre än 10 minuter. Gör gärna ett prov först på en överbliven tygbit, så tränar du in fållen, så den blir snygg (oavsett vilken metod du använder). |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Tack för svaren. Håller med att handfåll är jobbigt och svårt att få snyggt alltid.
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:47.