![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Bandkantningens avslut?
Jag bandkantar mycket med snedslå i vävt material. Det blir fint och jag är nöjd med resultatet. Dock behöver jag tips på hur jag kan få det snyggare när man t.ex. syr runt klänningens nederkant och ska avsluta och "sätta ihop banden". Samma runt ärmhål etc. Hur gör ni?
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Snyggast blir det att sy fast sneslåarna först, och sedan sy sömmarna.
Eller lämna en liten bit öppna i sömmarna, och bandkanta sedan sy ihop den lilla biten som är osydd. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Tack för tipset!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
gammalt syknep...
Lämna en bit hängande när du börjar sy gärna 10-15 cm (blir lättare när du ska skarva ihop sen) Sy fast runt om med utvikt remsa. Stanna cirka 10-15 cm innan skarven. Låt nu början och slutet gå lika mycket omlott som remsan är bred när den är utvikt.. Låter det krångligt? Exempel: Om remsan är 1 cm när den är färdigvikt är den 4 cm bred från början....då ska den alltså gå 4 cm omlott. lyft upp de motstående hörnen och sy ihop på diagonalen.. kommer på att detta är svårt att förklara i text.. Klipp av överflödig sömsmån och skarven är klar! Avsluta med att sy fast sista biten av snedremsan längs kanten . vik in runt kanten och sy fast från avigan med smygstygn, eller med en raksöm om du är modig! Hör av dig om du vill jag ska förklara närmare.. Mikael |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:22.