Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-08-28, 10:11   #1
monica35 monica35 är inte uppkopplad

Unhappy Hätta eller sjalett

Hej på er alla. Jag letar efter mönster på en hätta eller sjalett eller något liknande som är justerbart. Vill sy nåt fint till en kunds dotter på 6 år som tyvärr fått cancer och genomgår en tuff behandling, hon har nästan inget hår kvar och hon kanske vill ha på sig nåt sött nångång utan att slippa stirrande blickar. Tyvärr är detta svårt att hitta pga att hon svullnat så fruktansvärt. även i huvud/ansikte. så det behöver vara något som kan justeras på något sätt, även lätt att sätta på sig.
Jag är tacksam för alla tips och svar, så jag kan göra henne glad. /monica
monica35 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-28, 12:51   #2
Sophia Sophia är inte uppkopplad

Fy, vad det är tråkigt. Cancer är en styggelse. För ett halvår sedan sydde jag flera huvudbonader till min syster. Hon är i och för sig vuxen men jag tror att du skulle kunna använda dig av några liknande mönster. Jag är inte hemma nu men när jag kommer hem ska jag leta upp vilka mönster jag använde.
Sophia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-28, 15:25   #3

Jag använde det här mönstret, McCall 4116.
http://www.mccallpattern.com/item/M4116.htm
Modell E, den med flätan, är jättebra. Det kan inte vara svårt att förminska den modellen. Modell G knyter man bak. Den skulle kanske kunna passa om huvudet ändrar storlek mycket och ofta.

Det här mönstret, McCall 5773, har jag inte använt men jag hade funderingar på att sy en basker men jag hann inte. (Håret kom tillbaka innan jag hann börja sy.) Jag tror att en basker skulle täcka tillräckligt. http://www.mccallpattern.com/item/M5773.htm

Dessutom sydde jag flera sådana mössor som på bilden nedan. Det är bara ett rör med ett lock. Man kan ha dem som de är men ännu bättre är att knyta en sjalett över. Jag använde alla möjliga tyger till de här mössorna men det bästa tyget var sidenjersey från Simbra Siden, http://www.simbrasiden.se/.
Bifogade bilder

Gammal 2009-08-29, 09:04   #4

Tack så jättemycket för dina tips.. jag ska åka till sybutiken och studera dom närmare, jag tar jättegärna emot fler tips, man kan ju göra några olika varianter att byta med /monica
Gammal 2009-08-31, 08:19   #6

oj vad många länkar.. jättebra. jag ska sätta mig och kolla igenom dom, tusen tack
Gammal 2009-08-31, 09:03   #7
MELLANDELEN MELLANDELEN är inte uppkopplad

Jag blir lika imponerad varje gång som någon efterlyser något.
Det säger "tjofftjoff" och sedan har det kommit flera stycken svar.
Vilken otrolig kompetens det finns hos oss kvinns.(Vet att det finns killar här också och ni är inte bortglömda)

Tyvärr har jag inga mönster jag kan hjälpa dej med men jag skickar en varm tanke till tösen och hennes familj.
MELLANDELEN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-31, 09:19   #8

En sak att tänka på är att om man använder tunt tyg så är det trots huvudbonaden väldigt tydligt att man saknar hår. Även om man normalt sett har tunt hår så fyller det ändå på något sätt. Det är därför det kan vara bra att ha ett "rör med lock" under en sjalett eller dekorera mössorna med flätor eller annat. Det blir då inte lika tydligt att håret är borta.
Gammal 2009-09-18, 14:22   #9

Hur går det, Monica?
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:49.