Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-06-10, 21:06   #1
johannastenfelt johannastenfelt är inte uppkopplad

Smile Hjälp med mönster till trosor

Vet inte riktigt om detta bryter mot några annonsregler men jag testar ändå. Jag undrar om det möjligtvis finns någon som mot viss ersättning skulle kunna hjälpa mig med att skapa ett mönster utefter en skiss jag har gjort på ett par trosor jag skulle vilja sy upp. Har letat mig blå efter mönster i alla Stockholms tygaffärer och på nätet men hittar inget som är exakt som det jag vill göra och då jag knappt kan sy själv så vågar jag inte ge mig på det där med att modifiera mönster.

Om detta blir helt fel forum/avdelning får ni gärna visa mig vart jag ska vända mig istället!
johannastenfelt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-10, 22:16   #2
krippe krippe är inte uppkopplad

Hur skall trosorna se ut?
krippe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-11, 01:33   #3
Lillith Lillith är inte uppkopplad

Beroende på modellen på trosorna kanske du kan utgå från ett par trosor du har som sitter bra. Platta ut dom och rita av dom, helt enkelt.
Är kanterna ihoprynkade av resår får man töja ut dom lite medan man ritar. En kompis som man kan låna ett par extra händer, till att hålla ut trosorna, av är inte fel.

Beroende på hur din trosdesign ser ut är det sen ganska lätt att ändra på mönstret. Sömmar kan man flytta helt enkelt genom att tejpa ihop mönstret där den gamla sömmen satt och klippa isär det igen där man vill ha den nya sömmen. Dekor i form av påsydda spetsar, volanger och liknande kräver sällan egna mönsterdelar, men man kan rita ut placeringen av dom direkt på mönstret där man vill ha dom.

Jag tycker du ska göra ett försök i alla fall. Har du möjlighet att lägga upp en skiss nånstans så kan vi här på Sysidan säkert ge dig mer specifika tipps efter hand.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-11, 12:03   #4
Gringo Gringo är inte uppkopplad

Hej Johanna!

Vad kul att du vill ge dig på att sy trosor. Det är enkelt och skoj och brukar gå rätt snabbt, brukar skoja om att det går fortare att sy än att tvätta dem.
Jag håller med om vad Lillith säger i det senaste inlägget.
Det jag skulle kunna hjälpa dig med är en sömnadsbeskrivning där du får kunskap i hur man syr i resår . syr på spets osv.
Jag gör egna mönster och säljer (på svenska).Jag har mycket kurser i underklädessömnad
Brukar även vara behjälplig per telefon eller mail till mina kunder.
Jag vet ju inte hur din trosa ser ut som du ska sy.
Något som också är viktigt är hur tyget stretchar.
Du får gärna kontakta mig om du vill så kanske jag kan hjälpa dig att komma igång
Hälsningar Lisa
Gringo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-14, 05:06   #5
ichigo ichigo är inte uppkopplad

Jag gjorde "rita av en gammal trosa" men det blev åt helvete för mig. Gammal trosa är utsträckt, och det kan vara svårt att få det platt om det har mkt resår...

Och det värsta misstaget: sydde i tyg som bara kan sträckas på bredden medan originaltrosan har tyg som sträcks åt alla håll.

Jag skulle nog hellre rekommdera att köpa färdig mönster... Det skall finnas någon onlinebutik med mkt underkläder, men jag vet inte länken nu.

"dåligt nog" finns det knappt ens någon trosmönster att köpa från de vanliga mönsterkatalogerna i stan, jag vet för jag har irrat runt o frågat!!
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:07.