![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
mönstrat tyg - utklippning
Har en fundering kring det här med trådrakt/mönsterpassning. Som jag förstår det ska trådraktpilarna gå exakt parallellt med stadkanten. Jag har i detta fall ett trikåtyg med elefanter på. När jag lägger ut delarna enligt stadkanten tycker jag inte mönstret ser så snyggt ut på fram och bakstycke, vill ha det mer symmetriskt så att säga. Vad göra då, ska jag fokusera på "mönsterpassning" eller får jag leva med det för att få det trådrakt?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Forumvärd
|
Mönsterpassning kan du ju fortfarande göra genom att flytta mönstret upp och ned längs stadkanten eller den raktklippta vinkelräta kanten? Eller, vad menar du med mönsterpassning?
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Risken med att inte lägga bitarna trådrakt är att de kan dra sig och se konstiga ut när man har tvättat plagget.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
|
När jag läser om "trådrak" etc så står dessa termer alltid tillsammans med vävda tyger. Gäller trådrak och stadkant även för stickade tyger som trikå?
Citat:
Ja, vad ska man säga, ibland får man ju hjärnsläpp.. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Forumvärd
|
Ja, det gäller då och är nog nästan ännu viktigare. Då har du ju stretch som måste hamna åt rätt håll.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Hur är det med muddväv och trådrakt då? Muddväven är ju i formen av ett tyg, är trådrakt detsamma som att klippa så att trådraktmarkeringen ligger parallellt med den naturliga vikningen? Går ej att se någon stadkant på detta tyg..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
På mudden så ser du ju hur ränderna i själva stickningen går (syns även på annan trikå men tydligast på mudden). Ränderna är trådraken.
Vill dock lägga till att man kan leka rätt mycket med hur man lägger trådraken när man hållt på ett tag och lärt sig känna skillnad på olika kvaliteter och olika typer av tyg. Men som nybörjare är det nog bäst att följa de råd som finns, för annars så kan det börja vrida sig och falla konstigt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Det är så jag klippt tidigare. Ibland ska man nog bara följa sitt sunda(?) förnuft :-) Tack!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
Gå inte på att trådraken är i vikningen i trikåtyg (på otvättat tyg) för då kan du få otrevlig överraskning efter tvätt!
En del trikå kan ändra sej ganska mycket då ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
|
Citat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:42.