Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-02-17, 12:21   #1
charlotte_13 charlotte_13 är inte uppkopplad

Känner mig korkad.. - mönsterfråga

Ja, vad ska man säga, jag känner mig minst sagt förvirrad här nu. Jag är i kast med att sy upp en tröja utifrån ett mönster från Ottobre nr 1/2009. Mönster nr 5 närmare bestämt, "Muksis trikåtunika", hoppas på att någon kanske har detta nummer och kan förklara för mig..
Har ritat upp mönstret och är nu på gång med att lägga på det på tyget och klippa ut. Har ett fram -och bakstycke och det är här förvirringen uppstår. I mönsterschemat står det så här:

Framstycke 1 st
Bakstycke 1 st
Ärm 2 st
Ficka 1 st

ja, osv, inga konstigheter ser det ju ut som, MEN, mitt fram -och bakstycke ser liksom halvt ut, det känns som om jag skulle vilja ha 2 av resp fram -och bakstycke för att få ihop det med halsringningen etc. Jag förstår ingenting.. Först tänkte jag att jag ska väl klippa ut på dubbelt tyg och då hade jag varit med.

Har jag helt tappat förståndet här eller?!
charlotte_13 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-17, 12:24   #2
Carex Carex är inte uppkopplad

Kolla mönsterarket, visst har du en vikning mitt fram och mitt bak? Nu har jag inte just det mönstret men det är så det brukar fungera.
Carex är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-17, 12:32   #3
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad

Du ska ha tyget dubbelt, och lägga "den halva mönsterdelen" mot vikt kant
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-17, 13:44   #4

TACK! Varje gång man frågar här lär man sig att LÄSA ordentligt i beskrivningen nästa gång. Fantastiskt att man alltid får så snabba svar här dock!
Gammal 2009-02-17, 17:44   #5

Då kommer följdfrågan här som ett brev på posten.. Har nu fått ut alla delarna till tunikan i fråga (igen, nr 5 i Ottobre nr 1/2009), blev nu lite förvirrade över beskrivningen av arbetsgången. Den första tröja jag sydde var efter ett mönster från Stoff och Stil och det var väldigt tydligt, kanske på gränsen till övertydligt, men det gör ju inget om det är övertydligt när man är nybörjare.

I denna beskrivning står det mer generellt som.

Sömmar: Sy sömmarna på overlock. Följ beskrivningen för kantning med muddvävsremsa.
Ficka: Kanta ficköppningarna...
Halsurringning: Kanta halsurringningen med remsorna...
Montering: Sy ärmarna i ärmhålen och sy stickningar. Sy ärm och sidosömmarna

Jag blir helt enkelt inte riktigt klok på arbetsgången här. Ska jag börja med att sy ihop axlarna som vanligt (är det så att säga underförstått och skrivs inte ut) och därefter kanta halsurringningen, sen sy på kanterna på fickan och sy på den för att sist sy på ärm, sido och ärmsömmar.

Ja, än en gång, nybörjare är man så det står härliga till, men det går ju i allafall framåt..
Gammal 2009-02-17, 17:57   #6
Gaestis Gaestis är inte uppkopplad

Vet du, du har fattat det helt rätt!
Gaestis är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:35.