![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Mönster till Mamelucker.
Jag undrar om det är någon som vet var man kan få tag på ett mönster till mamelucker?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Truly Victorian har två olika mönster. I ett finns mameluckerna tillsammans med en särk och i det andra tillsammans med en särk och två olika viktorianska korsetter.
www.trulyvictorian.com |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Tack!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Jag vet ju inte i och för sig vad du letar efter för mammelucker men på de här bilderna har jag Truly Victorians mammelucker och chemise. Om jag inte minns fel så klippte jag även ut mammeluckmönster från McCall's men de blev alldeles för stora, så pass att ett par vattenmeloner också hade fått plats där bak...
http://www.sysidan.se/obj/photo/70c1...6f2cee1826.jpg http://www.sysidan.se/obj/photo/m_42f9ec0fddfc1.jpg |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
För några veckor sedan gick jag genom Gamla stan i Stockholm och i en butik såg jag en kvinna som hade otroligt, sagolikt fina mamelucker som stack fram under kjolen. Det var mamelucker med spets/brodyr i flera omgångar och inte bara längst ner som man ser oftast. Jättefina!
Någon som har idéer om var jag kan hitta mönster till något liknande eller hur jag kan göra för att sy själv utan mönster? Jag blev nästan lite förälskad i de här väldigt fina mameluckerna... hi hi |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Till dig sm länkade till bilder från ditt album: Vad tjusigt det var! Har du klänningar till de där underkläderna också?
Till alla som kan svara: Är mamelucker som ett par kalsonger i grenen? Eller är det som att dra på sig ett par pyjamasbyxor? |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Mamelucker brukar väl vara öppna i grenen?
"Bloomers" och andra såna nättare underbyxor däremot brukar väl vara sydda ungeffär som ett par vanliga shorts i grenen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Hej Lillith! Jaha! Nej jag har ingen aning om hur gamla tiders underkläder ser ut. Tack för ditt svar!
Men vad var då mameluckerna till för? Värma benen? Hade damerna ingen underbyxa? |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
Visst hade man underbyxor, men dom var som sagt öppna. Jag vet faktiskt inte exakt hur det funkade, men funkat har det uppenbart gjort. Att som kvinna ha något som är ihopsytt i grenen som underplagg är historiskt sett ett relativt modernt påfund.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
Eftersom mameluckerna sitter under korsetten, så kunde man inte dra ner dem, utan de behöver vara öppna i grenen för att man ska kunna gå på toa!
Alla lager med långa kjolar gör det tillräckligt varmt ändå längst upp, luften under kjolarna värms upp. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
|
Okej. Mamelucker under korsetten alltså. Den stackars huden måste blivit alldeles randig av alla sömmar och kanter som pressades mot den.
Men jag uppskattar allt jag lär mig! Härligt! |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:18.