Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-07-25, 16:16   #1
chery chery är inte uppkopplad

Question trollande maskin?

Nu måste jag bara fråga, för nu har det hänt igen! Finns det fler än jag som råkar ut för att tråden plötsligt befinner sig utanför nålsögat när ni broderar? Jag har råkat ut för detta fenomenet med jämna mellanrum sen jag fick maskinen för 9 år sedan. tråden sitter fortfarande fast men utanför nålen. Jag har många gånger trott att det var en spricka i nålen vid ögat där tråden hoppat ur, men vi har kollat med mikroskop att nålen varit hel. Vi har även trott att tråden varit av, men det har visat sig att jag måste klippa av tråden för att trä om den igen. När jag frågade i butiken om dom hade en förklaring, mest för att jag var nyfiken, så tyckte dom att jag kanske hade drömt eller nå´t för dom hade aldrig råkat ut för det.Ingen annan som jag pratat med har kunnat komma på hur maskinen bär sig åt. Dom flesta har knappt ens trott på det.Är det fler här som råkat ut för det, eller är det bara "Nisse" som har sådana konster för sig? Det är inte så att det besvärar, men jag kan inte låta bli att fundera på hur han bär sig åt.
chery är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-25, 16:21   #2
Sotis Sotis är inte uppkopplad

Jag har också varit med om detta någon gång och stått som ett fån och tittat på tråden och fattat noll... Inte grunnat vidare på det dock, utan bytt nål och gått vidare...
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-25, 16:55   #3

Det är inte så att jag grunnar så mycket på det heller utan gör som du, trär om och går vidare, men ibland kan jag inte låta bli att undra. Det kan bero på att jag har jobbat mycket med maskiner. både som maskinskötare och servat olika maskiner( inte enbart brodyr). Har ett tekniskt intresse, så jag gissar att det är därför som jag inte kan låta bli att fundera på det ibland. Vill gärna veta hur saker o ting fungerar o hänger ihop, men i detta fallet går jag bet.Nisse är också den enda maskinen som jag har råkat ut för det på. Jag har jobbat med 4- huvuds Tajima ock 12 huvuds Barudan tidigare i flera år utan att råka ut för det en enda gång.
Gammal 2008-07-25, 17:35   #4

Det är bara en maskin jag råkat ut för det med också. Minns inte vilken, men vet att det hänt 2-3 gånger på vilken maskin det nu var.
Gammal 2008-07-25, 17:37   #5
gullum gullum är inte uppkopplad

Jag har också råkat ut för det med min maskin. Har en teori om att tråden går av men åker med nålen i allafall eftersom maskinen arbetar ganska fort. Sen fortätter den av bara farten... Nån annan orsak kan jag inte komma på. Men visst är det lustigt att se att tråden sitter bredvid nålen.
gullum är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-25, 17:40   #6

Har funderat i de banorna också!
Gammal 2008-07-25, 17:41   #7

Det kan nog vara som du säger Gullum. Jag kan inte heller komma på något annat, men tekniskt sett är det möjligt att det går till så. Tack för tipset.
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:15.