Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-06-21, 10:28   #1
Starfruit Starfruit är inte uppkopplad

Smile Långt broderi i ett stycke

Hej!

Jag ska brodera med korsstygn på en vit folklore-skjorta - men har inte förstått en sak. Eftersom broderiet är längre än 20 cm, hur ska jag göra för att få allt i ett stycke? Broderiet löper över hela axlarna. Ska jag dela upp broderiet och sätta på ramen pånytt - och om jag gör det - hur hittar jag samma läge så att det sammanfaller i skarven?
Jag har även hört att det finns någon manick för att göra väldigt långa broderier - vad kallas den och kan jag köpa en sån till min Janome memory craft 9700? Hoppas någon vänlig själ vet!

/rebecka
Starfruit är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-21, 11:44   #2
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad

Hej!

För att få ett bra resultat så behöver du nog ha Janomes Customizer, en printer och en Clothsetter. Sedan behöver du kunna splita broderiet också, om det är för långt för din hoop.
Broderi-delarna sätts alltså ihop i EasyEdit och sedan printar man en layout som man sedan för över till tyget. Med Clothsettern placerar man sedan tyget exakt där markeringarna är.

En annan metod är att man klipper ut broderiet från en utskrift och klistrar (med häftmassa) fast under Clothsettern och med hjälp av denna mall placerar man sedan tyget.

Sök i forumet på Clothsetter, så finns det mer att läsa. Jag har själv pusslat ihop korsstygnsdelarna på denna kudde på detta sätt. Jag hade först försökt utan Clothsetter, och det blev inte fullt så bra resultat, även om det inte är helt perfekt nu heller. Det här var alltså B-hoopar på höjden (8 st) och jag tror det är lättare att sätta ihop på längden, eftersom kontaktytan blir betydligt mindre och en liten vridning inte spelar fullt så stor roll. Korsstygn måste ju passa exakt...

Jag tror du menar "Endless hoop" när du frågar om manicken för att göra väldigt långa broderier, men jag vet inte om den fungerar för Janome.

/Gunilla
Bifogade bilder

Senast redigerad av gunnsan den 2008-06-21 klockan 12:02.
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-21, 12:35   #3
Alice Alice är inte uppkopplad

Endless hoop fungerar inte för Janome, det är Pfaff och Huskvarna som har den. Du får ta det som Gunilla säger, Clothsetter. Det är en hel del trixande och övande innan man får till det bra så öva först på annat tyg så du inte börjar direkt på din skjorta. Lycka till!
Alice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-21, 23:04   #4
Starfruit Starfruit är inte uppkopplad

Ok, tack så hemskt mycket för hjälpen! Printer har jag, clothsettern ska jag köpa för det verkar vara en mkt bra grej. Jag undrar bara om programmet costumize - det är väl ganska dyrt? Finns det inget alternativ? Kan man inte göra samma sak i Embird?
Starfruit är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-21, 23:29   #5
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad

Hej!
Oj, jag fick Customizer på köpet när jag köpte min Janome 10001, så jag vet inte säkert vad programmet kostar separat.
Det är möjligt att samma funktion finns i Embird. Du får kolla upp det innan du köper något nytt program.
/Gunilla
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-22, 07:00   #6
Alice Alice är inte uppkopplad

Jag är inte säker men jag tror att för att använda clothsettern så kanske du behöver Janomes program. Dom är ju gjorda för att fungera ihop så att säga. Men kolla med någon som kan bättre.
Alice är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:28.