![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Kub som bebisleksak
Ska sy en kub till dottern att leka med...saken är den att själva kuben kommer vara sydd i fleece vilket inte är nått vidare stadigt tyg.
Hur får jag kuben att hålla formen som en kub o vad ska jag fylla den med?? Vadd eller saccokulor?? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Har du ingen gammal madrass att klippa sönder som du kan lägga lager på lager så det blir en kub. Så gjorde vi när vi gjorde en tärning i skolan.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Både "saccokulor" (de är väl gjorda av frigolit?) och vadd gör nog den tänkta kuben mer till en rund boll tyvärr.
Vet att man har kunnat köpa/beställa kuber i skumplast (madrass-material) som man kunde klä själv. Sök på "skumplast" så kan du ringa runt och höra. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Men om man har skumplast (madrass) i den blir den inte för hård då??
Den ska ju vara greppvänlig till en liten bebis hand. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Det yttersta lagret kan vara mjukare tex. vadd. Du får prova dej fram.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Hur stor ska den vara?!?
Jag föreställde mig en lekkub på ca 40x40 cm. Jag tog bara för givet... Men det verkar som om den skulle vara något mindre om hon är en liten bebis och ska ha den i handen!!! ![]() Jag tror ändå på skumplast. Det är det enda som håller den kantiga formen i längden. Du skulle kunna sy in "tvätt-lappar" i kanterna som hon kan få tag i. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Jo tvättlappar hade jag tänkt sy dit med. Kuben kommer vara ca 20x20cm stor.
Funderade på sånt där vildona eller vad det heter som man har som stadga i väskor..nån som vet hur stabilt sånt är? |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Viledona är stabilt men jag skulle inte använda det. Dels för att det inte tål vattentvätt dels för att får man veck så är de svåra att få bort.
Skumgummi finns ju i olika hårdhet så du kan säker få tag på en mjukare variant som är greppvänlig. Ett annat tips skulle kunna vara att du lägger i skivor av dekorgummi, stabilt men ändå mjukt om man tar den tunna varianten och det går också att tvätta. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
Jag har en beskrivning på en sådan kub och där står att den ska fyllas med tvättbar fyllnadsvadd.Jag tror det går alldeles utmärkt, den håller formen utifrån att den formen den är sydd i.Jag har sett kuber i ganska tunt bomullstyg om håller formen bra.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
|
Citat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
|
En idé är ju att fodra den med....
... ett vanligt stadigt bomullstyg! Bra också eftersom det minskar risken att stoppningen kryper ut! Av den anledningen skulle jag inte heller välja saccokulor, inte bra att stoppa i munnen! Jag har sett tygklossar i butik, och funderat på att sy själv, och dessa är stoppade med vanlig kuddstoppning. Lite bågnar ju sidorna, men det är nog oundvikligt!
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:38.