Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-11-24, 17:16   #1
Fastlove Fastlove är inte uppkopplad

Question Bebiskläder - storlek?

Min bror (och hans fru förstås) ska få barn snart och jag fick den briljanta idén att sy nåt användbart plagg som julklapp. Men hur stor är en bebis, i "genomsnitt"? (Jag vet att alla är olika!) Hur långa ben/armar har de egentligen? Vad har de för midjemått och så vidare? Tänkte sy nåt lite större än för en nyfödd, "nåt att växa i", men inte för stort.

Har ett frottétyg liggandes och fnurlar på om en liten badrock kan vara nåt? Totalt onödigt för en bebis, men kul ändå! Eller?
Fastlove är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-24, 17:33   #2
Gun-Britt Gun-Britt är inte uppkopplad

Som barnets faster bör Du ju kunna komma med i stort sett vilka onödiga presenter som helst! Men en badcepe bör väl alla "småbäbisar" ha, tills den dagen de är så stora att de får egen badrock. Så börja med en sådan.
Lycka till som faster.
Gun-Britt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-24, 17:36   #3
Dani Dani är inte uppkopplad

Hej!

Jag har inget bra svar på hur stor en bebis är. Min bebis var 56 cm lång redan när hon kom ut så hon var stor. Men några exakta mått har jag inte. Bra idé du har att göra något bebisen kan växa i. Det uppskattade jag bland de presenter vi fick.

Jag har inte haft någon användning för en badrock till min tjej som nu är 4 månader men ett badlakan som vi fick har jag haft stor användning av. Det är fyrkantigt och i ena hörnet är det som en liten luva. Då kan man svepa in bebisen när den har badat. Ett tips bara. Kanske med lite applikationer?

En gosig filt till barnvagnen eller en mössa är andra användbara saker. Bodysar är ett klädesplagg som går åt här hemma pga kräk och dregel. Hoppas du kommer på något bra!

/Daniela
Dani är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-24, 17:54   #4
Fastlove Fastlove är inte uppkopplad

Tack för tipsen!

En filt till barnvagnen är i princip redan klar, men jag vill hitta på nåt mer.
Fastlove är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-24, 18:50   #5
Neferu Neferu är inte uppkopplad

För storlekar kan du kolla tabellerna på tex www.ellos.se eller nån annan postorderfirma.

Vanligaste storleken som nyfödd brukar vara 50/56 men det kan ju vara både för stort och för litet - jag brukar resonera som så att det får hellre vara lite för stort så växer de i, än att man riskerar att de inte hinner använda allt.

Om du ger dig på att sy en body (eller fler) så rekomenderar jag omlottvariant. Det är busenkelt att byta tom på en sovande bebis när man bara knäpper upp fram och inte behöver dra nåt över huvudet.
Filt är en bra idé, man kan aldrig ha för många gosiga filtar. Fleece på ena sidan, mjuk bomull (eller frotté, eller kanske flanell) på andra sidan och så ett fint kantband. Kanske applikationer så blir den lite personligare
Neferu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-25, 15:50   #6
millsing millsing är inte uppkopplad

Ska du göra enkelstorlek så välj strl. 62, vid dubbelstorlek väljer du 62/68.

Då varar kläderna lite längre. Många sysidanmedlemmar har gjort mysbyxor med bred mudd i midja och benslut så att man ska kunna vika upp och vika ner efter behov....

LYCKA TILL!!
millsing är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:43.