![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Tvättråd?
Efter att ha bombat barnbarnen med nya kläder med brodyr, fick jag plötsligt frågan om hur de tvättas. Vad tål brodyrer för temperatur?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
De tål!
Hej
Jag brukar säga att mina brodyrer tål tvätt i samma temperatur som tyget tål. Tråden jag använder tål ända upp till 95grader så det är tyget som avgör.... Kolla vilken temp din brodyrtråd klarar, så vet du vad du ska svara. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Jag har broderat haklappar, snuttefiltar etc i vitt material som har tvättats massor av gånger som vittvätt. Inga spår på brodyren. Jag använder mest Sulky, alltså rayontråd. Polyestertråd lär ska funka ännu bättre för vittvätt, men eftersom jag inte ser några problem med rayontråden heller så har jag inte brytt mig. Vissa märkeslösa lågpristrådar kan ha sämre tvätthärdighet, har jag hört, men med kvalitetstråd är det inga problem!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Jag broderar en del på jeans och de tvättar jag i 60 grader och det är lika fint tvätt efter tvätt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Jag har också tvättat i upp till 60C utan problem. Även de billiga trådarna från asien har fungerat utan anmärkning.
Jag har också använt vittvättmedel utan att det har blekts men jag skulle gissa att det borde synas efter ett tag oavsett fabrikat pga blekmedlet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Tack för svar. Kollade min tråd (Anchor, viscose-rayon) som tål 95 grader. Tänkte aldrig på att kolla tråden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:14.