Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-09-21, 15:42   #1
avslutad141023 avslutad141023 är inte uppkopplad

Tankar vid maskinbyte

Jag är glad jag e lessen...

Först mste jag berätta det hemska Ettan kommer att lämna mej!! till en tjej där hon helt klart får det bra hos...

Nu sitter jag då här med min Janome MC11000, tänk att det finns handlare som lånar ut sin dyrgrip i 2 veckor, medans andra inte ens har öppet köp på en krånglande maskin utan att man måste hota först!! ( parantes)

mmm måste erkänna att det finns ju mycket på en D1a som är mycket bättre än en 11000, men det finns oxå massor som är mycket bättre.

Elvan har ju bara varit hemma en stund, men bara att hon redde ut mina EL broderier betyder ju enormt för mej. och jag måste ju erkänna att jag är förälskad i både fyrkantsramen o macroramen med sina 200X280 härliga centimeter..

Doch hade jag ju uppskattat ett pressarfotslyft med knapp, istället för spak, lite bökigt för ett "miffo" är det allt att sätta fast ramen, men vilka fina konturer den gör.

Händiga gubben får ju allt sätta igång o göra en anordning för mitt älskade trådställ, för det e svårt för mej att trä en liggande tråd, men vi brukar kunna få det mesta att funka..

morgondagen bär i sitt sköte att packa ihop ettan göra rent henne och lägga lite godsaker i ett paket, inte utan att underläppen darrar lite.

jag som aldrig skulle ha en JANOME nu står de här på rad o tronar, men en maskin är bara hälften av sin handlare..

Lessnast är jag över att vara sååå trött att jag inte orkar leka med min nya maskin utan får lov att ligga till sängs.

Tur att båda mina Agnetor stod tillhands, den ena som vanligt surrande i mitt öra o den andra mer handgriplligt på plats, Vad jag är lyckligt lottad som har er till vänner
kram på er...
avslutad141023 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-21, 16:01   #2
virkvarns virkvarns är inte uppkopplad

Tack trollet för att vi får följa dej på äventyret.
Jag kan tro att det är blandade känslor just nu.
Om du ångrar dej finns alltid SE:n
virkvarns är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-21, 16:08   #3
Winberg Winberg är inte uppkopplad

Smile

Oj vad roligt för din skull att du vågar och kan ta steget över, jag är glad för din skull och lycka till. Men jag stannar nog kvar med min SE maskin.Kram karin
Winberg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-21, 16:28   #4
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad

Lycka till med Din nya maskin. Det ska bli skoj att få se Dina alster.
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-21, 19:06   #5
asa1970 asa1970 är inte uppkopplad

Lycka till med maskinbytet!
Jag hoppas att du lämnar ordentliga raporter hur det går med nya maskinen!
Åsa1970
asa1970 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-21, 19:35   #6
gullum gullum är inte uppkopplad

Oj! Här händer det saker vill jag lova. Lycka till med maskinvalet och hoppas att du blir nöjd.

kram
gullum är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-21, 20:43   #7
stenbeckan stenbeckan är inte uppkopplad

Önskar dig lycka till. Det är så roligt att följa dig o dina äventyr. Så nu väntar i alla fall jag på fortsättningen.
Inte visste jag att man kunde få hem o prova?? Ska nog ta o prata med min handlare lite...

Förresten: Efter helgen blir det antagligen en ny symaskin för mig. Hade min gamla på service för den ville ju inte riktigt sy knapphålen, men annars funkade den felfritt..

Fick hem den igår o satte mig för att sy direkt. Hmmmmm Den matar inte som den ska jag får tvinga in tyget för att den ska börja mata. Sen låter den som om den ska trilla itu när som helst.. Visserligen var den högljudd men inte på detta viset. Ska sy (Försöka) mer i helgen o kolla annars går jag ner med den igen o frågar vad han gjort med den...... Den ska ju inte bli sämre efter rengöring o smörjning o viss justering....
stenbeckan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-22, 10:02   #8

Troll kåserar...

ja nu har jag hunnit leka lite...

min reflektion så här långt...

om jag ville ha en handikapp maskin så skulle jag absolut inte bytt bort min D1, för en mer enkel maskin att handha med liten kraft har jag aldrig skådat maken till..

Jag har provat SE ett par gånger men inte tyckt att den motiverat prishöjningen, jag får ändå inte ut mer av mitt skapande..

Mc11000 då, ja den är klart lite meckigar är man bortskämd med att styra hela maskinen med knappar blir man lite irriterad på att behöva manuellt styra pressarfotslyftet, grrr. men det går ju...

att den syr när under tråden är slut e ju ett kalart minus, måste lära mej lyssna till varningen, hehehe.. men det kan vara skönt att slippa d1s tuggande de sista metrarna på rullen...

men som brodyrmaskin, oj vilka skillnader,,,

jag fnissade lite föraktfullt åt den 5x5 stora friramen, wow säger jag bara. har just broderat på en grillvante utan att klippa upp, toppen !!!. även en ärm fick sig en krummelur.

toppen med dessa underbara stora ytor att slösa krativitet på, dessutom känns mitt skapande som om det kan bara bli större o större..

summan av kardemumman, jag tycker nog D1 är mer användarvänlig men som brodyrmaskin är 1100 klart bättre..
Gammal 2007-09-22, 10:16   #9
virkvarns virkvarns är inte uppkopplad

Hej Trollet

Hur är det nu på Janome sitter broderienheten alltid på?
Så man slipper ta bort den när man syr vanligt.
virkvarns är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-22, 10:26   #10
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad

Hej!
Grattis, Trollet, till din nya maskin, jättekul att det blev en Janome .
Lena: Jag har visserligen bara en MC 10001, men på den behöver man bara byta pressarfot när man ska brodera eller sy vanligt. Något annat behöver man inte ta bort.
Håller med om att friarmshoopen (5x5 cm) är helt suverän
/Gunilla
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-24, 17:02   #11

ler från öra till öra...

trots att exemplaret jag har hemma trilskats en del, så måste jag erkänna mej handlöst förälskad

Nu vet jag dessutom att just denna är lite äldre o har dessa problem..

men jag kan säga WOW, jag har ju provat janome 10000 lite hastigt o var då inte alls imponerad, men vilket jättekliv det var upp till 11000.

Jag kunde inte hålla mej, jag beställde en bums idag, kände att jag inte ville ha ett demoex, denna gången skulle Trollet ta hand om sig själv köpa det jag verkligen vill ha, pengarna är mina sveda o verk pengar, så jag tycker nog jag ska unna mej den bästa rehabilitering jag kan tänka mej..

alla maskiner har sina fördelar, och jag kan säga med handen på hjärtat att Husqvarnas automatik är svår att släppa ifrån sig, men nu var det ju brodera jag ville göra inte trycka på en knapp. jag har även sneglat på olika andra märken, men summan av kardemumman är jag får mest brodyr för pengarna på detta sättet..

Mest jobbigt är det att konverta alla filerna jag har sil jef, men man ska ha sängläge terapi oxå...

jag har börjat min spearation från Ettan o jag hör henne ynkligt yla som en banshee över att vara instängd...jag kommer henne föralltid vara taxsam för allt hon lärt mej och för att hon gett mej mycket av livet åter.

och alla ni där hemma med enD1, tro inte för en sekund att jag rackar ner på denna underbara maskin.. jag älskar verkligen henne. men hon var för bra, tände en för stor i ver i mej..
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:24.