Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-05-22, 18:30   #1
Germanicus Germanicus är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 41
Question Frackväst

Jag ska sy en frackväst och vad jag vet så har de ingen rygg eller så finns det såna utan rygg. Har någon en bild eller ett mönster på en sån? (ja, jag har försökt googla fram nåt ;-)

/p

Senast redigerad av Germanicus den 2006-05-22 klockan 18:52.
Germanicus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-22, 19:04   #2
millsing millsing är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 832
Har tyvärr ingen bild men ska försöka förklara lite iallafall.

Det finns en typ av västar som ser ut nästan som vanliga västar framifrån och bara har ett resår och/eller band i midjan på baksidan. Typ i sådant tyg som västbaksidor bruka vara av och med ett spänne så att man kan justera. Det ska ju se snyggt ut även där om det är så att kavajen åker av.

Framifrån är dom ganska lågt skurna i ringningen vilket innebär att knäppningen slutar ca 1 dm ovanför naveln. Dessutom går framstyckena upp i en halterneck-knäppning i nacken. Alltså en väldigt nätt väst men vääääldigt snygg!!

Det är inte lätt att förklara, jag ska försöka hitta någon bild. Ett tips är att gå in på sidor där dom säljer mönster för att få ett litet hum om hur det ser ut. Halterneck-knäppning hittar du säkert på ellos.se eller josefssons.se hemsida för det är mycket vanligt på linnen och toppar till dam.

Mvh,

Kom just på att du kan gå in på www.brollopstorget.se och gå in på klädsel - brudgum. Där finns ett par bilder som visar frackvästar. Tittar du dessutom i branschregistret under klädsel så hittar du massor av länkar....

Senast redigerad av millsing den 2006-05-22 klockan 19:39.
millsing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-22, 19:44   #3
millsing millsing är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 832
Hittade en enkel skiss på denna länk, scrolla ner en bit....

http://www.folkdansaren.nu/drakt/herr/frack.html

Lycka till!
millsing är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons