Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-09-02, 18:24   #1
annah29 annah29 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2007
Inlägg: 55
Symaskin som syr bokstäver i korsstygn

Hej!

Jag går vilse i djungeln av maskinbrodyr-apparater. Jag är ute efter en enkel maskin där jag kan sy bokstäver gjorda av korsstygn och gärna lite blomrankor och dekorsömmare.

Någon vänlig själ som har tips på lämplig maskin?

Tack på förhand!
annah29 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-02, 18:52   #2
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Är det en broder-maskin du söker, eller en "vanlig" som kan brodera bokstäver?

I brodermaskiner brukar det finnas några fonter "inbyggda" i maskinen, men jag tror inte att de finns i korsstygn.

Även i vanliga, lite mer avancerade maskiner finns lite fonter, men de brukar vara ganska små.
Dekorsömmar och rankor finns också i de maskinerna.

Gå in på lite olika sidor som har maskiner, där kan Du läsa om dem, och se vad de kan göra.
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-02, 21:31   #3
annah29 annah29 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2007
Inlägg: 55
Citat:
Dahlia skrev: Visa inlägg
Är det en broder-maskin du söker, eller en "vanlig" som kan brodera bokstäver?

I brodermaskiner brukar det finnas några fonter "inbyggda" i maskinen, men jag tror inte att de finns i korsstygn.

Även i vanliga, lite mer avancerade maskiner finns lite fonter, men de brukar vara ganska små.
Dekorsömmar och rankor finns också i de maskinerna.

Gå in på lite olika sidor som har maskiner, där kan Du läsa om dem, och se vad de kan göra.
Tack för ditt svar!
Ja, jag har susat runt på diverse sidor och försökt bilda mig en uppfattning, men det är klurigt. Kanske får gå in på en butik och be om en förevisning. Jag vet inte riktigt om det är en kombinerad maskin eller en renodlad brodermaskin jag söker. Vanlig maskin och overlock har jag, men brodermaskiner verkar vara ganska så dyra.
annah29 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-02, 21:34   #4
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Ta en titt på Janome 350E det är en ren brodermaskin.
Prismässigt tycker jag inte att den är så förskräckligt dyr.
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-02, 21:46   #5
annah29 annah29 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2007
Inlägg: 55
Citat:
Dahlia skrev: Visa inlägg
Ta en titt på Janome 350E det är en ren brodermaskin.
Prismässigt tycker jag inte att den är så förskräckligt dyr.
Den ser trevlig ut!

Vad tror du om denna?
http://www.tradera.com/auction/viewi...?aid=116830291
annah29 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-02, 21:57   #6
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
En Rose kan inte brodera mer än 10x10 cm om jag inte har helt fel.
Det går inte lägga in broderier i den som t ex de som har usb-minne eller flach-card

Sök hellre en beg Janome eller ett annat märke som har usb-uttag

Och som kan brodera större,Du växer ganska snabbt ur en som bara kan brodera 10x10
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-03, 06:28   #7
annah29 annah29 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2007
Inlägg: 55
[QUOTE=Dahlia;142324]En Rose kan inte brodera mer än 10x10 cm om jag inte har helt fel.
Det går inte lägga in broderier i den som t ex de som har usb-minne eller flach-card

Sök hellre en beg Janome eller ett annat märke som har usb-uttag

Och som kan brodera större,Du växer ganska snabbt ur en som bara kan brodera 10x10[/QUOTE

Ja, det låter som en god idé och större än 10x10 vill jag nog kunna brodera.

Tack för svar!
annah29 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-03, 07:25   #8
Baltzer Baltzer är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 261
Jag har en Husqvarna Rose och kan säga att om man blir biten av maskinbroderi så växer man ganska snart ur den. Det är en lättförståelig maskin som kan brodera upp till 10x17 cm, men då är problemet att du måste dela broderierna i max 10x10 cm i ett broderprogram. Jag har så jag kan ladda ner från nätet och sedan föra över det på ett brodykort som används i maskinen. Ett så kallat 4D Reader/Writer Kit.

Jag är mycket nöjd med den, kan inte säga annat. Det är bara det att broderytan är något litet.
Baltzer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-03, 12:54   #9
Edvina Edvina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2008
Inlägg: 385
På tal om korsstygn, lite ögonfröjd som jag hittade:

http://www.5dembroiderysystem.com/Cross_Stitcher.htm
Edvina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-03, 18:39   #10
annah29 annah29 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2007
Inlägg: 55
Citat:
edvina skrev: Visa inlägg
På tal om korsstygn, lite ögonfröjd som jag hittade:

http://www.5dembroiderysystem.com/Cross_Stitcher.htm
ÅH - vad fint! Jag blir lite sjuk och vill bara köpa nununu! Får nog spara lite pengar först...

Men jag sneglar väldigt mycket på Janome 350 och har hittat den för runt 15 000. Någon som säljer den billigare?

Jag undrar också vad en friarm gör?

Jag skulle vilja designa egna tavlor med text på. Hur stort kan man göra? Jag skulle nog vilja ha i alla fall 30 cm brett och 8 cm hög text. Kan man liksom lägga in ett ord i taget ifall det inte går in i samma fil?
annah29 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-03, 18:43   #11
annah29 annah29 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2007
Inlägg: 55
Vad gör förresten en friarm?

Hur gör man om man vill brodera en text som sträcker sig utanför ramen?

Sorry, om frågorna är dumma - jag är nybörjare med god vilja och stor inspiration!
annah29 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-03, 18:59   #12
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
http://www.janome.se/?ItemID=3256

Här kan Du läsa om Janome 350
Det står även där vilka storlekar det är på ramarna

Ska Du stygnsätta behöver Du ett Broderprogram.

Går texten utanför ramen, måste Du spämna om den och se till att komma extakt rätt till nästa bokstav.
Men 350 kan brodera 20 cm på höjden och 14 på bredden

Den broderytan klarar man sig långt med

15 000,- skulle jag tro är vad en 350 kostar, men har man bra kontakt med sin handlare brukar det gå få ner priset en aning.
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-03, 22:51   #13
madeluc madeluc är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 134
Skulle aldrig ge 15000 för en maskin som bara kan brodera.Titta runt på blocket och sysidans annonser så kan du få mer och trevligare maskiner för dom pengarna. Köpa ny brodermaskin idag är idiotiskt när det finns så otroligt mycket bra maskiner begagnade.

Har själv köpt min Diammond 1 år gammal för 35 000, så 15 000 för en maskin som bara kan brodera och dessutom även den en väldigt begränsad yta.

Dessutom funkar det utmärkt med maskiner som läser vanliga disketter också, och det finns fristående diskettläsare att köpa om man nu inte har det på sin dator.

Låt dig inte luras av garantier hit och dit, för när det tryter så är det så många om och men med dessa garantier. Har själv aldrig utnyttjat mina garantier under dessa 14 år och 8 maskiner, och som en del skriver här på sysidan att det är bättre att gå till en affär och köpa beg. så får du ett år garanti,ja det är väl bra, men ett år är kort tid.

Men jag undrar vilka som ska köpa alla andra maskiner som vi som privatpersoner säljer t ex här på sysidan.
madeluc är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-04, 09:35   #14
annah29 annah29 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2007
Inlägg: 55
Citat:
madeluc skrev: Visa inlägg
Skulle aldrig ge 15000 för en maskin som bara kan brodera.Titta runt på blocket och sysidans annonser så kan du få mer och trevligare maskiner för dom pengarna. Köpa ny brodermaskin idag är idiotiskt när det finns så otroligt mycket bra maskiner begagnade.

Har själv köpt min Diammond 1 år gammal för 35 000, så 15 000 för en maskin som bara kan brodera och dessutom även den en väldigt begränsad yta.

Dessutom funkar det utmärkt med maskiner som läser vanliga disketter också, och det finns fristående diskettläsare att köpa om man nu inte har det på sin dator.

Låt dig inte luras av garantier hit och dit, för när det tryter så är det så många om och men med dessa garantier. Har själv aldrig utnyttjat mina garantier under dessa 14 år och 8 maskiner, och som en del skriver här på sysidan att det är bättre att gå till en affär och köpa beg. så får du ett år garanti,ja det är väl bra, men ett år är kort tid.

Men jag undrar vilka som ska köpa alla andra maskiner som vi som privatpersoner säljer t ex här på sysidan.
Jag borde nog gå till en bra symaskinshandlare och be om en förevisning och utforska deras begagnade sortiment. Eftersom jag är nybörjare och inte riktigt vet vad olika maskiner klarar av, så blir det nog det bästa.

Tack för alla svar!
annah29 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:46.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons