Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-07-03, 22:20   #1
pneumonia pneumonia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 79
Det värsta jag vet...

..Är att föra över mönster till mönsterpapper och sidan över på ett tyg för att slutligen klippa ut tygstyckena.

Det absolut tråkigaste i hela processen.
Ingen som kanske sitter på några tips för att underlätta det hela?

Har använt mig av plastmönsterpapper på senaste tiden, det är nog det värsta jag varit med om. Otroligt otympligt och jobbigt att ha att göra med.

Funderar på hur man ska göra om man vill ha ett varaktigt mönster men som fortfarande går att använda utan att bli galen.

Om man kör vanligt mönsterpapper och mönstret har massa detaljer för fickor osv så blir ju pappret förstört om man gör detaljmarkeringarna igenom pappret, och om man inte gör det genom pappret så blir det ju inte lika exakt.

Och eftersom man oftast klipper ut dubbla delar av många bitar när man gör t ex byxor så blir det ju svårmarkerat på den sidan som mönstret inte är nålad på?

Hur gör ni?!
pneumonia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-03, 22:27   #2
Fiffi_S Fiffi_S är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 320
Om jag ville ha varaktiga mönsterdelar så skulle jag nog göra mönsterbitarna i lakansväv.
Lite svårt att föra över mönstret på lakansväven kanske, men när det väl är gjort så behöver man ju inte göra det fler gånger heller...

Dessutom tror jag det är mycket lättare att klippa ut bitarna ur det riktiga tyget med hjälp av mönsterbitar i tyg, än papper eller plast. Tyg-mönster hålls ju bättre på plats + att det är mer följsamt med det riktiga tyget så jag tror man får mycket bättre mönsterbitar så...

Har inte sytt så mycket kläder ännu, inte heller "massproducerat" på så sätt att jag hunnit nöta upp pappersmönster el.dyl. så jag har tyvärr inga tips att ge av egen erfarenhet, bara ovanstående gissningar.
Fiffi_S är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-03, 22:39   #3
pneumonia pneumonia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 79
Har gjort om ett byxmönster som jag klippte ut precis nu (tog ett par dagar, gjorde det i etapper för det är så trist).

När jag nålade av och la på mönsterbiten på tyget igen så passade inte mönstret alls mot det jag hade fått ut, jättejobbigt..

Sen som sagt, man har ju bara mönstret på en sida av de två tygbitar man får ut när man klipper ut t ex baksidorna på ett par byxor. Då är det lätt att märka ut detaljer på ena sidan, medan andra sidan blir mycket svårare att pricka rätt..

Jag är trött och sur nu, så ante mig om jag inte tänker på något som gör det hela jättelätt

Tycker inte om mönster som redan har sömnsmån heller, usch.

Ditt tips med lakanväv låter bra, men som sagt, att få över det först är ju inte så lätt!

Senast redigerad av pneumonia den 2008-07-03 klockan 22:41.
pneumonia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-03, 23:06   #4
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Låter som om du använder mönster papper av typen silkespapper, tycker jag är helt hopplöst.

Använder numera nästan bara mönsterpapper som är mer likt engångslakan/kinesisktpapper/tunn vliseline. Tunt och lätt att se igenom men ändå hållbart, går till och med att sy i med långa stygn. Finns i välsorterade sybehörsbutiker.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-04, 10:46   #5
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
"Ditt tips med lakanväv låter bra, men som sagt, att få över det först är ju inte så lätt!"


Kalkerpapper och en gammal herderlig sporre kan lösa dilemmat.

Engångslakan eller pappersduk (finns en seg variant) är stadigt att rita mönster på och håller länge.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-04, 10:55   #6
sy-sara sy-sara är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 146
prova med fiberduk, tillräckligt tunt för att se igenom plus att det ligger still bättre på annat tyg än vad papper gör...

lycka till!!
sy-sara är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-04, 12:02   #7
JohannaSoreke JohannaSoreke är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 714
Fördelen med papper jämfört med tex lakansväv o dyl verkar vara att trådrakt kan bli skevt med ett lakanstyg/fiberduk som drar sig, om du förstår?!

Jag brukar förstärka hålen i mönstret med tex tejp där jag sticker ner en nål för att markera var detaljerna ska sitta. Om mönstret ska hålla för flera tillfällen alltså.
Därefter tar jag en nål från andra sidan och möter den andra med. Det brukar bli bra men jag kanske inte jobbat så mycket med just det du håller på med...

Annars låter väl kalkérpapper som en god idé?! Jag brukar krita runt nålen men då gäller det att veta var nålen suttit i förhållande till kritpulvret. Men oftast får jag in "system" i det...

En skräddare på en av kurserna jag gick använde tjockt randigt papper och specialsax för markeringar i ytterkant. (Den klippte liksom ettt litet jack)
På tex småbitar ritade hon markeringar och la på nästa bit och "klappade" över markeringarna! Funkar utmärkt!
JohannaSoreke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-04, 14:29   #8
millsing millsing är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 832
Jag frågade för ett tag sedan var heat-seal var eftersom jag har en jätterulle med det. Och det är en form av mönsterpapper som stryks fast på tyget och används i första hand på knepiga/känsliga tyger som man inte kan rita på och/eller där stor precision krävs.

Man ritar alltså mönstret på heat-sealpappret och stryker sedan fast alltihop. Det momentet kommer du nog inte ifrån, tyvärr...

Köp en ritrulle i en leksaksaffär om du vill ha lite kraftigare papper som inte kostar skjortan. Då kan du rita på mönstret och så håller det ett bra tag. Markeringar och annat skär du ut med en skalpell så är det bara att rita igenom pappret och på så sätt hamna helt rätt på tyget utan att förstöra mönstret.

LYCKA TILL och TREVLIG HELG!!

millsing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-04, 14:32   #9
LillaMian LillaMian är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2007
Inlägg: 386
jag klipper också jack där det går och där det inte går,tex insnitt, sticker jag en nål med en tråd igenom

jag har inte använt mej av tyg som "mönsterpapper" så det kan jag inte säga nåt om egentligen. Men jag tycker att det verkar lite krångligt
Vanligt mönsterpapper är okej tycker jag. Går vika bort osv om man vill ändra nåt. Och man kan slösa lite också eftersom man köper det på stora rullar. Det jag har nu är inte lika bra som mitt förra, detta går sönder lättare, så de är lite olika.

Jag ritar ofta ett mönster som jag sedan ritar av. Skulle det utklippta mönstret gå sönder så kan jag alltid rita av det igen.

Men klipper man ut jättemånga av samma kan det kanske vara bra att använda kartong/tjockare papper med utstansade hål för markeringar osv.
Fast det gör ju iofs inte att man ser bättre på understa lagret iofs
LillaMian är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-04, 14:36   #10
pneumonia pneumonia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 79
Många bra tips!

Har också tänkt på kartong, men var får man tag på större bitar billigt?
pneumonia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-04, 14:39   #11
LillaMian LillaMian är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2007
Inlägg: 386
tyvärr vet jag itne var man köper sådan? Men den brukar vara brunaktig med ränder på
LillaMian är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-04, 19:23   #12
Mango Mango är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2008
Inlägg: 17
I skolan hade vi vissa mönster utklippta i hård papp, med hål för tex insnitt osv. Mönster som man använder ofta och som man vet passar brukar jag klippa ut i papp, med sömnsmån(skriver på hur mycket jag lagt till) lättare att lägga ut och man behöver inte tänka på att lägga till utan det går att klippa direkt.

Annars föreslår jag fiberduk, eller mönsterpapper som är lite mer som tyg...

om du vill markera tex insnitt i dubbelt tyg kan du ta en nål och tråd och sticka igenom mönster och båda lagren med tyg, se till att du har en lite längre bit tråd så den inte åker ut. sen kan du klippa av tråden mellan tygerna. när insnitten är färdiga är det bara att dra bort tråden.

för passmärken och liknande, klipper jag alltid jack i sömnsmånen, men tänk på att inte klippa för djupt.

istället för att nåla fast mönstret använder jag tyngder (tex gamla 1kgs tyngder som jag köpt på loppis) tyget ligger still, och det blir inte hål av nålarna varken i tyget eller mönstret. Dessutom är det praktiskt om man har ett bord där man klipper, för då slipper man att tyget "glider" iväg...

Senast redigerad av Mango den 2008-07-04 klockan 19:26.
Mango är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-04, 20:46   #13
millsing millsing är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 832
Vill man ha billigt kartongliknande papper på rulle så köper man antingen en rulle byggpapp i närmsta byggvaruhus eller en rulle kraftpapper hos närmaste kontorsgrossist/pappershandel.

Ett bra slit och släng papper som inte kostar skjortan....
millsing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-04, 22:07   #14
WiKa WiKa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 480
Kom att tänka på tapeter. De är ju lite tjockare i materialet, och man kan säkert fynda billiga rullar hos viken färgaffär som helst. Det brukar ju nästan alltid finnas reakorgar med svårsålda tapetmönster.

Annars finns det en annons om skräddarpapper som säljs här på annonssidan. Det är kanske väl värt att kolla upp vad det kostar.

Katarina
WiKa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-05, 13:17   #15
tilda_l tilda_l är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 243
jar ritar alltid av mönster som jag ska använda ofta på "byggplast"

det tycker jag är enkelt å håller länge =)
tilda_l är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:43.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons