Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-11-11, 12:04   #1
Kristin87 Kristin87 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2009
Inlägg: 59
Gaaahhhh!!!! Jag blir galen!

Jag kan inte för mitt liv förstå varför broderiprogram ska vara så fantastiskt inkompetenta! Jag har Janomes Customizer 10000 Plus och Brothers PE Design 6 och inget av prgrammen klarar av att stygnsätta konturerna av en bokstav korrekt. Eller i varje fall inte som jag vill ha det.
Jag importerar bilden i rätt format och vill sen bara sätta en raksöm längs de linjer som finns. Hur lätt som helst. Men Janomes program gör själv konturer runt linjerna och fyller dem sen och så blir det bara soppa. PE ska gå igenom 4 olika steg och bilden blir bara sämre för varje så linjerna är helt krokiga på slutet...
Fattar verkligen inte! Hur kan det vara så svårt att göra ett enkelt program?
Jag tycker det känns som att de har försökt göra programmen så användarvänliga med en massa automatiska funktioner så att det har blivit svårt att få programmen att göra som man vill till slut. Himla användarvänligt...
Jaja. Jag ska prova mammas Husqvarnaprogram också. Kanske bättre lycka där...
Nu har jag i alla fall skrivit av mig lite =)
Kristin87 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-11, 12:23   #2
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
Det verkar som du valt att göra det automatiskt istället för manuellt. Det brukar vara bättre att göra det manuellt om man vill ha en bra konturlinje i PE Design. Jag tar då in bilden och lägger den i bakgrunden och har den som mall när jag följer linjerna och sätter ut noder. Jag är inte värst förtjust i hur man går mellan rak linje och kurva i PE Design, men det går. Gissar att i Digitizer kan man göra samma sak och kanske lättar följa "mallen" genom att använda höger- och vänsterklick för att gå mellan rak och kurvlinje.
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-11, 18:56   #3
Kristin87 Kristin87 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2009
Inlägg: 59
Jag försöker göra så manuellt jag bara kan...
Du kanske har en senare version av PE för jag verkar inte kunna rita ovanpå en bild. Men jag kanske är inne i fel modul. Använder du Design Center?
Kristin87 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-11, 19:00   #4
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Nu har inte jag ditt program men prova sätt noderna tätare.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-11, 19:59   #5
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
Nej, jag använder Layout and Editing. DesignCenter är inte bra för manuell stygnsättning. Jag har också version 6.
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-11, 20:29   #6
Kristin87 Kristin87 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2009
Inlägg: 59
Se där. Nu fick jag till det. Tack.
Tycker bara att det är så knäppt. Jag fattade inte att man kunde öppna en vanlig .jpg-bild eftersom när man trycker på öppna får man bara öppna .pes-filer. Efter ett tag hittade jag nån annan mystisk meny...
Kristin87 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-14, 17:49   #7
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Hej!
Jag kan Customizer 10000 plus, och det går bra att göra konturer runt t.ex. en bokstav, bara man gör på rätt sätt, och bilden är formaterat på rätt sätt också. Jag har tidigare lagt ut lite tips om hur man ska göra i just Customizer.
Bl.a. här:
http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=18221
och här
http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=13292

Sök i forum här på "Customizer" och användare "gunnsan" så hittar du mer skrivet om Customizer 10000 Plus.
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-14, 17:55   #8
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Här är en tidigare forumtråd, som handlar om stygnsättning i Customizer 10000 Plus.

http://www.sysidan.se/forum/showthre...&threadid=6762

Själv stygnsätter jag alltid i Digitizer (också Janome), men jag kan även Customizer.
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:23.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons