Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-10-24, 07:19   #1
vågen vågen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2010
Inlägg: 4
Nybörjare med frågor

Hej!
Är ny här och nybörjare på att sy. Eller ja, jag har ju sytt i skolan och så men jag har tappat bort en hel del. Jag har iaf köpt tyg att sy egna kökshanddukar av och det jag undrar över är: Hur mäter och klipper jag så att det blir rakt? Tidigare när jag tex sytt upp byxor har jag bara klippt och sytt på måfå och resultatet har ju blivit sådär men jag tycker inte det är så viktigt längst ner på byxorna. Men nångång måste jag ju lära mig hur man mäter och klipper. Jag vet ung vilken storlek jag vill ha på handdukarna och jag vet att jag ska ha sömsmån men ska jag mäta med linjal eller nåt? Hur får jag hörnen på handdukarna bra? Har några hemma som är jättesnygga i hörnen men hur får man dem så?
vågen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-24, 08:49   #2
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Lägg ut tyget på bordet, med kanten mot kanten på bordet, då ska Du få tygbiten rak.
Handdukar brukar som regel vara 50x70 färdiga, klipp dem 56x76 och vik in 3 cm i var sida.

Hörn kan vara både sydda och vikta "som vanligt"

När man syr kläder är det väldigt viktigt att man lägger mönstret trådrakt, annars blir plaggen "vridna".
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-24, 10:42   #3
vågen vågen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2010
Inlägg: 4
Tack! Men hur får jag det rakt på den biten jag klipper? Den biten som inte ligger mot kanten alltså. Ska jag använda markeringspenna och linjal?
vågen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-24, 11:01   #4
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Har Du ett fyrkantigt eller rektangulärt bord, använd ena hörnet på bordet som vinkel!

Rita en rak linje, klipp bort det som är snett.
Sedan är det bara att mäta längden och bredden på det som ska klippas.
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-24, 11:10   #5
vågen vågen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2010
Inlägg: 4
Jag har en bit tyg som är 150*300 cm och jag behöver verkligen steg-för-steg-anvisningar hur man går till väga. Vad ska jag rita med? Jag känner att jag måste rita upp en rak linje hela vägen för jag är helkass på att klippa rakt annars.
vågen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-24, 11:45   #6
Platinum Platinum är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2010
Inlägg: 163
Är det frågan om att få räta sidor på ett rakt tygstycke så är det nog nästan enklast att bara klippa ett jack och sedan riva itu tyget.
Platinum är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-24, 11:47   #7
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Annars kan du titta på tyget, se hur det är vävt. Följ där tyget är vävd, då blir det rakt eftersom om man klipper snett så blir det snett i tvätten.

För nybörjare är det ganska lätt att få till det om tyget går att riva i. Då får man verkligen rak linje. Klipp en liten jack i tygens utkant och dra isär tyget hårt så rivs det.
Men det funkar inte i alla tyger.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-24, 11:48   #8
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Vik tyget dubbelt, med stadkanterna mot varandra.
Se till att tyget ligger slätt, lägg det mot ena sidan av bordet och mot nederkanten.
Då ser Du om tyget är rakt.
Är det inte rakt i nederkanten, använd en linjal och t ex en blyertspenna eller en markeringspenna, dra ett rakt streck nertill, och klipp bort det som är snett.
Då ska tyget vara rakt sedan.
Gör markeringar och använd en linjal för att få en rakt linje.
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-24, 12:48   #9
vågen vågen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2010
Inlägg: 4
Tack för alla svar! Att riva var ju en bra idé. Ska prova med det.
vågen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-24, 13:21   #10
Flia Flia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 843
Om det går kan man dra ut en tråd hela vägen. Sen klipper man längs den rand som blir, då är det garanterat trådrakt.
Flia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-24, 14:56   #11
Syofta Syofta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 714
Riva går bra i de flesta tyger, men inte alla. Det blir ju det rakaste man kan få. Ibland blir det väldigt vågigt i kanten efter rivningen. Isåfall bör du fukta ordentligt och stryka kanten platt först, innan du fållar.

Ett annat sätt att få en bra form på handduken är att göra ett mönster först i tidningspapper. Då behöver du ju bara mäta en gång, om du ska göra fler handdukar !
Sen lägger du bara pappersmönstret på tyget och ritar runtom med hjälp av en linjal. Obs. att tyget givetvis måste vara trådrakt i kanterna först, och att du kollar att du lägger mönstret trådrakt.

När det gäller din fråga hur man syr hörn är det allra bäst att titta i en sybok. Det viktigaste rådet är att vara noggrann och att ha strykjärnet på hela tiden, så du kan pressa alla fållar och hörn platta innan du syr dem, då blir det rakt och fint. Pressningen är halva sömnaden!
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-24, 15:04   #12
Syofta Syofta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 714
En bra bildserie hur man syr snygga hörn:
http://www.threadsmagazine.com/item/...itered-corners

En annan bra bildserie ( 3 foton, du får klicka på framåtpilen) med en arbetsbeskrivning på engelska hur man syr servetter, och det är precis som handdukar:
http://sewing.about.com/od/homedecpr...lothnapkin.htm
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:26.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons