![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
För täta broderier
Hittade ett kul broderi på nätet men det visade sig att det var på tok för tätt med stygn och flera lager med färger på varann. Jag började sy men fick avbryta för att maskinen lät som om den skulle braka ihop! Dessutom blev det broderade som en stor klump.
Finns det något att göra åt broderiet eller är det bara inse faktum att inte alla motiv är lika bra stygnsatta? Eller är det kanske min maskin som inte klarar av detta? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Jag skulle gissa att den där stora klumpen du beskrev snarare är orsaken till att maskinen lät än att det är många täta lager som du broderade genom.
Broderier som jag broderat ut har iallafall varit 3-4 lager tjocka på vissa ställen utan problem. Däremot så kan det kanske bli lite väl tätt om du förminskade broderiet i futurans program? Annars är det väl de vanliga funderingarna om ny nål och så. En sådan klump du beskriver fick jag dock ändå en gång när jag skulle brodera i ett lite mysko mjukt material. Det bara klumpade sig och klumpade sig tills jag av en annan anledning bytte till Gutermanns övertråd istället för Sulky. Med ens gick det bra. Sedan åter till Sulkyn igen och jag fick genast en klump. Det är väldigt underligt för jag har som sagt bara upplevt detta med det här underliga "fleece-liknande" materialet. Självklart kan det också vara så att stygnsättningens kvalitet varierar - men just det problemet med för tätt och för många lager har jag faktiskt inte stött på. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Jag har stött på precis det du talar om speciellt i dåligt stygnsatta gratisbroderier. Jag har då, vid det få tillfällen jag ändå valt att använda mönstret, kunnat lösa det någorlunda genom att i något av mina program först förstora bilden, utan att ändra stygnantalet. Sedan ahr jag förminskat, men då haft inställning så att stygnantalet har minskat också. Jag har troligen inte samma program som du, men så kan man göra i många olika program.
(Man måste alltid vara väldigt noga när man förminskar ett mönster och kolla att stygnantalet verkligen går ner. annars kan man få en tjock otrevlig klump!) Man måste definitivt inse fakta att det finns många dåligt stygnsatta motiv där ute!! |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Tack för era svar!
Jo, jag förminskade i futurans program men även stygnantalet minskade så tog jag det för att det skulle vara ok. Maskinen smäller iofs mest på de ställen där det är mkt korta stygn och det går fort. Tom. tråden gick av en gång. Längre stygn = lugnare tempo, då går det bättre. I detta broderiet var det tom fyra lager på ett ställe och det tycker jag börjar bli för mycket. Det finns ett sätt även i mitt program att kunna förstora/förminska utan att stygnantalet ändras men jag tror mitt inte funkar riktigt som det ska. Den ändrar mängden stygn oavsett vad jag valt. Fungerar din "Stitch Processor" som den ska Maria? Och ang. dåliga gratisbroderier trodde jag att det var typ glesa stygn och sånt det var, hehe! Inte såhär. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Jag är faktiskt inte helt hundra på det så därför skall jag testa och se. Återkommer.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
|
Citat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
så blev mina drakar som jag fick från embroidery library..
inge fint alls Annie |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Det är ofta många skuggningar i flera lager i EL's broderier. När jag abra hade lilla Brother.maskinen brukarde jag förstora mönstren utan att ändra stygnantalet som det sagts ovan. Då blir det lite mindre tätt. Nya stora maskinen har mer kraft i nålen och fixar äben mycket täta broderier.
Man bör vara väldigt försiktig med att förminska deras broderier. Ofta finns de i olika storlekar, och det är då oftast bättre att köpa lite mindre än man vill ha och förstora om inte rätt storlek finns. Ibland tar jag helt bort vissa färglager, eftersom jag inte tycker att det behövs. Väl värt besväret för de fina broderier de har! |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
åååhhhh
tax jag tycker det e lite onödigt ibland när de skriver över sig själa ofta på den ena draken var det 3 lager tråd heltäckande, förstor ingenting... |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
Jag håller med om att man ska vara försiktig med att förminska broderierna, det gäller nog alla broderier, risken finns att det blir alldeles för tjockt.
Jag tycker också att man kan ta bort ett lager ibland även om det är just lagren och dom olika shatteringarna som oftast gör hela bilden. Har du rätt stabilisering under dessa broderier, ibland är det just det som gör problemet större än nödvändigt. Ju tätare ett broderi är desto viktigare är det med rätt stabilisering under. Det var väl otur att du skulle råka få "dåliga" bilder, men kanske går dom att använda ändå om du får lite tips och råd här på sysidan. Birgitta |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne |
Visningsalternativ | Betygsätt det här ämnet |
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:45.