![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
Notiser |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
|
Mönster på Lolita klänning sökes!
hej!
Jag skulle vilja ha hjälp med att hitta möster. Jag hade tänkt att sy mig en Lolita klänning men jag försöker och försöker att hitta en sida. Men det går verkligen inte !. Är det någon som har tips på vart det finns så skulle det gärna uppskattas !. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Jag har mycket vaga aningar om vad en lolitaklänning är, men kolla Buttericks, McCalls och Simplicitys kostymmönster.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Jag vet att det skrivits här om lolitakläder tidigare, men det var kanske ett par år sedan så jag vet inte hur aktuella de ev. länkarna som finns i diskussionerna är men mitt tips är att du här på sysidan använder sökfunktionen och söker på lolita. Hoppas du hittar det du söker
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Kostymmönster brukar se ut som just kostym.
![]() Det bästa är att studera de olika plaggen, välj ut de du gillar, studera igen hur de är skurna, och sen välja passande mönster till det. Kostymmönster har ofta för kort kjol, och t.ex. 50-talssnitt på kjolen så den står rakt ut och visar underkjolen, inte direkt lolita. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
En variant annars är att kolla mönster till balklänningar. Är det bara relativt klassiska modeller brukar man kunna smo livet och ev. ärmarna och sen bara göra en kortare eller annorlunda kjol till.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Att kombinera två mönster kan bli lyckat, själva grunden för en lolitaklänning är ju i regel enkel - blus + kjol, det är ju sedan detaljerna som kräver lite tid.
Man kan ju leta efter ett gammalt blusmönster med fin krage och knäppning som passar, samt kjol (t.ex. en volangkjol) som kan antingen kan användas separat med blusen eller sy samman de båda delarna, vilket visserligen kräva nogrannare tillpassning. Dock letar jag också efter ett "riktigt" lolitamönster, skulle även jag vara tacksam för lite tips, är tyvärr inget vidare på japanska, så de mönstrena håller jag mig ifrån ![]() Emelie |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Jag ritar mina egna mönster och jag fick veta ungefärliga snittet genom att studera en planskiss som fanns med i en av gothic lolita biblarna, och så kjoldelen fick jag som mönster i en annan bibel.
Det är en hel del små detaljer som gör skillnaden. Ta puffärmen t.ex. När man konstruerar från en vanlig ärm ska man inte lägga så mycket på höjden som brukar anges för 80-talsgrejer (Som i Mönster & Konstruktioner för damkläder-boken). Bara ett par centimeter räcker. Sedan splittar man upp ärmen och sprider ut den så den blir vid, och sedan sprider man ut den så den blir solfjäderformad, så nederkanten blir en båge, dvs mer omfång nertill än upptill. Det är så de nätta puffärmarna brukar se ut. Boken ovan har också bred axelsbredd förmodligen pga 80-talssnittet och axelvaddar och allt möjligt, minska gärna lite. Man ska inte se maskulin ut om axlarna. Hitta din naturliga midja, dvs där det är smalast. Där skall din underkjol sitta eftersom det är smalast och elastiska saker tenderar att hamna där det är smalast. På klänningen höjer du midjan ca 2 cm över denna linje för att ge plats till underkjolen så klänningens midja faller fint och inte påsar/veckar sig. Det är det jag kan komma ihåg nu. Det var 7 år sedan jag sydde mina klänningar. ![]() Du kanske inte ska sy just klänning, men många av sakerna gäller ändå. Blus ska man tänka på. Ska den vara instoppad gör det inget att den är tajt nedanför midjan. Om den ska vara ovanpå ska man tänka på hur den sitter över den omfångsrika kjolen. Det ser inte fint ut om blusen är lång och inte har plats för kjolen, antingen behöver man ha uppknäppt blus (inte fint) eller så blir det påsigt, inte fint heller. Gör kort blus med kanske volang nertill eller ge blusen en skärning som ger plats för kjolen inkl underkjol. Gör inte heller kjoldelen för kort. Det brukar ofta skilja på "utklädningsdräkt/cosplay" och lolita på kjoldelens längd. Runt knälångt är lagom längd. Japanska mönster tenderar att vara lite kortare så om du använder sådana får du nog se till att förlänga lite om du inte själv är kort. (Japanska kvinnor är båda kortare än oss och har kortare ben/lång överkropp så det blir dubbelt upp) |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
![]() Hej om ni vill veta var man får tag på lolita klänning så sök på en manga sida för där hittar man den oftst
![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne |
Visningsalternativ | Betygsätt det här ämnet |
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:27.