Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-11-18, 12:34   #1
mikael1212 mikael1212 är inte uppkopplad

Hjälp, med färgning av soffa

Hej, har just köpt en soffa billigt av en vän, enda problemet är att den är vit vilket tyvärr inte riktigt faller in under mina smakpreferenser (jag föredrar svart nämligen).

Klädseln är naturligtvis inte avtagbar, så vanlig textilfärg funkar inte då man måste tvätta tyget efter färgning. Sy kan jag inte, så göra min egna klädsel till soffan lär inte gå något vidare, och överdragsklädslar som man kan köpa färdiga är vanligtvis alltför är lössittande och fula i min mening.

Så känner någon till nån bra färg jag kan använda utan att riskera att det färgar av sig på kläder och dylikt när man sitter i soffan, eller kanske någon annan metod som också skulle funka?

MvH

Micke
mikael1212 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-19, 06:58   #2
ichigo ichigo är inte uppkopplad

Skicka in till en tapetserare så får du proffsresultat med omklädningen av soffan.

Tror inte att du kan köra med färg direkt på soffan. Då blir det nog mycket fällning. Färg som man penslar på måste också fixeras och om du ska måla hela soffan på det viset blir det väldigt dyrt med färg och kanske flammigt och det kanske inte fungerar att stryka soffan med strykjärnet beroende på material bakom/nära.

Så det du kan göra:

1. Ta loss originalklädseln (ibland går det... sprätta lite försiktigt) studera materialet (är det 100% bomull? Ofta är sytråden polyester så det blir vita trådar!) sicksacka ev klippkanter så det inte löses upp i maskinen. Färga några gånger. Blir nog dyrt med färg pga mängden. Och är det verkligen 100% bomull inkl tråd? Svart är svårt att färga så man måste ha mycket och verkligen ren (båda material och smuts alltså haha) material. Förmodligen måste du också färga flera gånger för att få svart yta och inte flammig grå. (det syns när det torkat.... ofta ser det bra ut när det är vått!) Och som sagt, om tyget inte är 100% bomullstyg ge upp direkt. Tänk också på att det är mycket sannolikt att sytråden är polyester så du kommer att få vit tråd oavsett vad du gör. Du kan klippa loss en liten bit någonstans där det inte syns någon sömsmån t.ex., och inkludera sömmar på den biten och färga denna separat och se hur det utvecklar sig. Har du tillgång till riktigtstor tvättmaskin? För att få jämn färg måste det vara rymligt annars får du "linjer" i tyget... flammigt.. Typ slitna gamla svarta jeans ungefär.

2. Ta loss originalklädseln, använd det som mall när du gör nytt.

3. Skicka till tapetserare. Helt klart bäst resultat.

4. Sälj den och köp nytt i rätt färg.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:53.