![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
Notiser |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
|
![]() Jag tvättar alltid mina bomullstyger i 60 grader innan jag syr någonting av dem (för att testa kvaliteten, fälla lite färg samt krympa dem). Sedan stryker jag dem när de är halvtorra/torra efter tvätten. Ganska ofta slutar det då med att det är en vit linje som går över tyget, där färgen från mönstret liksom är bortblekt. Jag antar att detta beror på att tyget är vikt någon gång under processen, men kan man göra någonting åt det? Det verkar inte gå att få bort de där linjerna heller. Jag antar att färgen faktiskt är borta, eller? Om jag försöker stryka bort det (eftersom jag tänker att det är ett veck) så får jag intrycket att det blir värre.
Ett exempel finns här: http://www.melonia.com/test/whiteline.jpg Någon som vet varför det blir så samt hur man kan undvika det och eventuellt få bort det? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Jag har inte testat själv än men jag har hört att man ska lägga tyget i blöt ordentligt innan man stoppar det i maskin. Har inte funderat ut varför det blir så eller varför det skulle fungera med blötläggning dock.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Det är vecken så som tyget legat vikt i tvättmaskinen. Jag vet inte varför vecken bleks vita, men blötläggning innan kanske funkar för att tyget då är mjukare och följsammare och rör sig bättre i maskinen?
Tyvärr är strecken permanenta enligt min erfarenhet. Värsta exemplet jag varit med om var några billiga enfärgade panelgardiner jag köpte och tvättade det första jag gjorde eftersom de luktade starkt av bensin. Efter tvätt såg de helt batikmönstrade ut! Tydligen var jag inte först med att reklamera dem till butiken för personalen såg smått less ut ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Ja, det där med blötläggning verkar ju värt att prova. Tack. Tar gärna emot flera erfarenheter också.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Det beror väl på vilket material det är i tyget men quilttyger tvättar jag på 60 och sen tumlar nästan torra, och hänger sen. Då slipper jag det där tvättstrecksmärket
Annars kan jag hänga i ändarna med klädnypor. Linne har jag lärt mig ska ligga i blöt någon timme innan man stoppar det i maskinen för att det ska suga upp vatten ordentligt och det verkar funka för ränderna del. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Hej!
Jag tror att det är dålig kvalitet i färgningen som gör att färgen tvättas ur ojämnt och försvinner nästan helt i vecken. Har bara råkat ut för detta när jag köpt billig lakansväv från Furulunds... "spindelväv" över hela tyget efter 1 tvätt. Kanske det fungerar med blötläggning först, och det kanske blir bättre om man använder tvättpåse som förhindrar nötningen något. /Gunilla |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Ja, det är quilttyger. Jag har inte riktigt plats att hänga dem dessvärre, men jag har några maskiner på gång nu, där jag blötlagt tyget innan. Ska se hur det funkar...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Hej.
Nu har jag tyvärr råkat ut för samma sak med vita streck över hela tyget ![]() ![]() Kan man färga över det tro? Tyget är svart så jag tänkte att om jag färgar det svart så färgas ju strecken också ![]() Snälla hjälp. Hälsningar Ann |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
Tyvärr såg jag inte din bild men jag tror jag anar vad du pratar om
Jag har fått för mej att detta beror på de nya tvättmaskinerna som är vattensnåla. Men jag vet inte. Först trodde jag att jag centrifugerade för hårt men det verkade itne hjälpa att dra ner på det heller. Ofta syns dessa ränder på lite tjockare gardiner tycker jag och även köpta löpare. Tråkigt är det iaf |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
Hej!
Ett tvättmedel som jag kan rekommendera är flytande "SA8 liquid laundry detergent". Prova det istället för ditt vanliga tvättmedel. Jag har t.o.m. lyckats få grådaskiga, "randiga" kläder att bli svarta igen, så det är kanske värt ett försök ![]() /Gunilla |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
|
"SA8 liquid laundry detergent".
Var hittar man sådant? Finns det på rikigt? ![]() Jag köpte flera av Hilcos poplintyger förra året och jag fick vita streck på dem. Jag orkade inte klaga men borde ha gjort det för det är verkligen inga billiga tyger. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
|
De vita ränderna är slitningar som tyvärr inte går bort. Tänk dig ungefär slitna vita partier på jeansen. Stentvätt light eller vad man nu kallar det.
Poängen är att tvätta i så mycket vatten som möjligt. Fintvätt brukar ha mer vatten, ullprogram har mest, i alla fall på de maskiner vi har i stugan. Blötläggning före är helt klart en stor fördel. Och om möjligt, välj någon form av skoncentrifug, eller stäng av det helt och hållet. Packa inte heller tvättmaskinen fullt. Man rekommderas alltid packa fullt enligt instruktioner/manualer för att det ska tvättas renare, men det ökar också avsevärt på slitaget. plagget ska vara fri och "plaskande" i vattnet. Det är i alla flal vad jag har lärt mig och kommit fram till. Jag har ett antal fina vintagetyger som jag tvättat sönder, tills jag förstått vad som måste göras. Jäkla elände. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
|
Hej alla och tack för era svar.
Jag misstänkte att jag inte blir av med strecken ![]() Kan man färga över dem?? Tyget är förstört och det är inte kul när det kostade nästan 400 kr. En erfarenhet rikare och ett tygstycke fattigare alltså ![]() Jag får nog färga det i alla fall. Hälsningar Ann |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
|
Jag har samma problem och har också fått rådet att blötlägga men för mig har det inte fungerat. Jag har försökt efter konstens alla regler, lägga in drypande tyger i maskinen, knappt något centrifugering, stryka när det är blött osv till och med manglat dem men nu tror jag att jag struntar i och tvätta dem innan. Hur ofta tvättar man quiltsaker som man kanske oftast hänger på väggen? Det får bli dammsugning i stället.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
|
Det är verkligen tråkigt. Kanske är din tvättmaskin extrasnål med vattnet och har jätteliten trumma?
Handtvätt i stor balja då? Men ja, lapptäcken behöver ju inte tvättas, eller hur? Bara vädras? och skakas/piska milt? Såvida man inte fått fläckar, men man behöver ju inte tvätta för det, bara punkttvätta. Och hänga ute en riktigt kall dag tar kål på kvalster, eller lägg i frysen om man har plats. Så gjorde man i alla fall förr i tiden. |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne |
Visningsalternativ | Betygsätt det här ämnet |
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:24.