Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-04-28, 19:46   #1
Lottan Lottan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 983
Avsluta rullfåll

Har ikväll kantat en tunn scarfs (som skall vara till en balklänning) med rullfåll, men hur i hela friden avslutar man en rullfåll snyggt? Jag syr över en bit där jag redan sytt men då har ju kniven redan hunnit skära där och det blir allt annat snyggt. Såg att det fanns en tråd om detta tidigare men den var från 2008 och jag tänkte att någon kanske hade kommit på något bra knep sedan dess.
Lottan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-07, 11:46   #2
pumla pumla är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2010
Inlägg: 22
Citat:
Lottan skrev: Visa inlägg
Har ikväll kantat en tunn scarfs (som skall vara till en balklänning) med rullfåll, men hur i hela friden avslutar man en rullfåll snyggt? Jag syr över en bit där jag redan sytt men då har ju kniven redan hunnit skära där och det blir allt annat snyggt. Såg att det fanns en tråd om detta tidigare men den var från 2008 och jag tänkte att någon kanske hade kommit på något bra knep sedan dess.
Jag gör som jag gör när jag avslutar vanlig söm med overlocken. Syr över en liten bit där sömmen börjar/slutar, sen drar jag upp trådarna tills dom "låser" sig (om man tar tag i en tråd och drar så låser sig alla trådar) och sen klipper jag bara av. Eller knyter en liten knut om det är ett tunnt tyg.
Kan tillägga att jag inte låter kniven skära i tyget efter det att jag börjat sy över den lilla biten i slutet.
pumla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-07, 12:07   #3
Lottan Lottan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 983
Ursäkta en trög men viker du ner kniven när du ska sy över sömmen där du började?
Lottan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-07, 18:51   #4
pumla pumla är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2010
Inlägg: 22
Citat:
Lottan skrev: Visa inlägg
Ursäkta en trög men viker du ner kniven när du ska sy över sömmen där du började?
nej, men jag syr utåt, eller hur jag ska förklara det. jag håller tyget längst med kniven men låter den inte skära, sen för jag tyget åt sidan (motsattsida som kniven, vänster alltså) vilket gör att jag sytt överlappande lite och sen låter maskinen sy en trådkedja, som jag sen kan dra upp trådarna i, och så låses trådarna
Jättesvårt att förklara skriftligen, hoppas du förstår vad jag skriver ?!
pumla är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons