Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Fritt Forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-01-22, 10:53   #1
ChessMan ChessMan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 305
Det blir inte en det blir två!!

Har precis fått reda på att min bästa vänninna ska få enäggstvillingar!! Pojkar!! Är så lycklig att jag har en stor klump i halsen... från att vara barnlös i många år till att få tre barn inom loppet på 1 år och 8 mån.
De har nämligen en liten tjej på dryga året redan.
Nu flödar insperationen måste göra två av allting... .. Påslakanset klädset... filtar... snuttefiltar.. Enäggstvillingartröja till mamma. etc etc etc... så glaaaaad i dag.... hjippie hurra!

Hjälp mig komma med ideer... något roligt till tvillingar.
Eliza
ChessMan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-22, 11:06   #2
avsl0203 avsl0203 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 918
Va kul Ett stort grattis till dem.
Kanske sy nå basicset till dem? Tex. grönt till ena grabben och blått till den andra? Ja jag är hopplöst färgfixerad Funkar säkert lika bra med rosa och gult Finns mängder av fina mönster på babykläder på tex. biblioteket vilka även brukar ha tidningen Ingelise/Allt om handarbete som ibland har babygrejer de med.
avsl0203 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-22, 11:10   #3
ChessMan ChessMan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 305
Ja.. fast jag tror jag hoppar över att sy kläderna.. jag köper nog ett sånt där startset och broderar på dem... är det fusk eller?? ..
Jag har ju inte sytt så länge så jag vågar nog mig inte på det...

Men tack ändå-.. håller mig nog till filtar etc.. med raka enkla kanter ett tag till.
Men visst finns det något superenkelt så är det ok.
Eliza
ChessMan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-22, 11:12   #4
VivoPlena VivoPlena är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 637
Haklappar kanske? Enkla i t.ex. frotté med nåt broderi på.
VivoPlena är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-22, 11:14   #5
ChessMan ChessMan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 305
Ja visst... det ska bli.. haklappar var det beställt!
ChessMan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-22, 11:14   #6
avsl0203 avsl0203 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 918
Nej om du känner att du inte vill sy kläderna så köp och brodera på dem. Men är det inte svårt att få in så små plagg i maskinen? Jag vet inte alls hur dessa brodyrmaskiner fungerar.

Ska titta lite hemma vad som finns i gömmorna när jag kommer hem idag. Har garanterat något superenkelt mönster Om du är intresserad förståss?!

Haklappar kanske kan vara något? Även om man inte använder dem första nyföddtiden men iaf.
avsl0203 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-22, 11:14   #7
avsl0203 avsl0203 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 918
Klart att Jennifer hann före mig att svara
avsl0203 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-22, 11:17   #8
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Va kul!

Om du tänkte brodera på kläder så tänk på att broderier upplevs som stickiga av många, speciellt barn. Ett tips då är att göra ett broderi på ett annat tyg och sedan använda det som en applikation på plagget. Satängstygnen runt en applikation är långt ifrån lika stickigt som ett "vanligt" broderi.

Själv ska jag bli faster när som helst. Brorsan ringde nyss och sa att min svägerska blir igång satt idag, hon har havandeskapsförgiftning och värdena hade blivit sämre. Hon är nästan fullgången så det är ingen fara för barnet på det viset, men det är ju alltid lite nervöst.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-22, 11:48   #9
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Kolla först att dom vill ha broderat eller sytt innan du sätter igång att göra. En mamma jag frågade ville inte ha något alls i den vägen. Jag sydde ett lapptäcke till en och de föll fullständigt i trans över baksidestyget och använder den som uppsida när babyn ligger på golvet. Det kändes lite som bortkastat jobb.
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-22, 12:07   #10
ChessMan ChessMan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 305
Jo då jag vet att hon gillar det jag gör.
Så där behöverjag inte vara orolig.
Eliza
ChessMan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-22, 12:23   #11
Lottan Lottan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 983
Badcape, gosefiltar och påslakanset till både spjälsäng och barnvag. Det finns absolut inget roligare än att sy till barn - det går lite material åt, det blir snabbt klart och blir supersött. Sätt fart nu genast för du kommer bara på mer och mer du vill sy. En rolig sida med bara mönster till barn är www.ottobredesign.com. En finsk tidning som ges ut på svenska och finns i välsorterade tidingsaffärer och där kan man skacka om att kretiviteten kokar.
Lottan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-22, 12:56   #12
ChessMan ChessMan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 305
Ok, tackar.. kikar genast in.
Känner oxså att det går att göra sååå otroligt fina saker i påslakanvarianter..
ChessMan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-22, 14:10   #13
Andy Andy är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2004
Inlägg: 239
På tal om haklappar finns hos Smartneedle underbart söta som görs direkt i broderbågen. (Förmodligen mer söta än praktiska, men ändå…) Bland albumen såg jag någon som hade prövat på dessa.
Ett annat tips är IKEA´s enkla vita haklappar. Kostar nästan ingenting och som gjorda för att förgyllas med någon söt bild, applikation eller en liten text.

/Andy
Andy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-22, 14:50   #14
Lottan Lottan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 983
När jag hade mina barn i haklappsålder så ritade jag av en köpt hakklapp och sedan klippte jag ut i plastad frotte och kantade med kantband med roliga mönster och sydde på kardborreband. Jag sydde bl.a en till min dotter till jul som jag kantade med skotskrutigt kantband och den blev jättesöt. De var väldigt praktiska eftersom mat och dregel inte gick igenom på kläderna.
Lottan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-22, 15:11   #15
Fiffi_S Fiffi_S är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 320
Nu vet jag ju inte vad det kallas, men nu kunde ju ge bort ett såntdär "skynke" som man hänger runt spjälsängen..

Liksom en tygremsa som man kynter fast i spjälorna så att det blir lite mysigare åt bebisen i sängen (kanske fyller annan funktion också?)

Det borde ju vara väldigt enkelt att sy, ifall du vill pröva på att sy själv, men borde också finnas färdiga att köpa som man ju kan sätta många fina broderier på, t.ex. namn, födelsedatum osv.
Fiffi_S är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:08.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons