Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2013-04-23, 14:47   #1
josy josy är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2013
Inlägg: 2
Nybörjare på overlock

Är helt nybörjare på overlock men har nu införskaffat en Brother 3034d. Vilka sömmar används för vad?! Vilken nål använder jag? Universal eller stretchnål? Vilken pressarfot? Mitt huvudsyfte med maskinen är att sy mössor i trikåtyger till mina barn.

/Förvirrad
josy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-23, 17:50   #2
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Vanlig 4 trådig overlock använder man till att sy ihop sömmar. Den tretrådiga kan man använda när man zigsackar sömmar (men den fyrtrådiga fungerar bra till det också). Trådig overlock ger en gles söm om man syr ihop två eller flera tyger, trådar syns på rätsidan.
Rullfåll använder man mest som avslutning ger en snygg kantfåll.

Det är standardfoten man använder till det mesta inom nyttosömnad.

Stretchnål använder du till stretchtyger och vanlig nål till vävda tyger.

Tänk på att nålarna slits fort på overlock. Standarnålar inte gjorda för dom hasigheterna. Såä byt ofta särskilt stretchnålarna annars blir det hål i tyget vid sömmarna. Syns efter ett par tvättar.

Titta på DVD du fick med så får du svar på många frågor. Är den på engelska titta noga, så behöver du inte förstå allt som sägs.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-24, 12:18   #3
josy josy är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2013
Inlägg: 2
Tusen tack för din information! CD är jättebra och otroligt tydlig, det är mer jag som är lite osäker ang vilken söm jag ska ha till vad samt om det är 3 el. 4 trådrullar jag ska ha. Men jag tror det löser sig när man väl sitter där och börjar sy.
Tack!
josy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-10, 12:47   #4
kirre2 kirre2 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2010
Inlägg: 95
Apropå tretrådig overlocksöm: Jag upptäckte nyss att tråden till den högra nålen har gått av. Det var inget jag såg på sömmen, utan fick se det ändå. Vet inte hur länge det har varit så. På vilket sätt påverkar det sömmen, i mina nybörjarögon ser den ut som vanligt?
kirre2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-10, 14:38   #5
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Tretrådig använder du när du vill kasta sömmar. Då blir sömmen mer smidig, men det fungerar ochså med 4 trådar.
Tre trådar använder du till rullfållen, men för att sy den måste du ta bort del på maskinen och ställa in stygnbreden på R-skalan. Men jag tror dom visade det på DVD.
Flatlock syr du med tretrådar.
Fyra trådar hövs för att få en stark och osynlig fåll. Syr du utan den vänstra så syns stygnen mer på rätsidan.
Den högra binder ihop sömmen på mitten.

Det vanligaste är att du använder 4 trådar. Då får du en stark, elastisk och nästan osynlig söm rätsidan.

Att du missat bör inte den högra tråden bör inte innbära någon större katasrof.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:11.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons