Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2014-02-01, 17:24   #1
ToveD ToveD är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2014
Inlägg: 7
Husqvarna 2000, nålask, reservdelar

Hej!

Vilket trevligt forum, jag har hittat

Jag har precis inhandlat en Husqvarna 2000, vilken är tänkt att bli min första symaskin

För sent upptäckte jag att säljaren inte skickat med nålasken som ska komma som tillbehör. Jag har alltså bara en nål att sy med. Vet ni om det går att köpa till nålaskar till en Husqvarna någonstans?

Enda problemet annars är att maskinens "trådspänningsratt" är trasig (vilket jag visste vid köpet och säljaren sa att det inte spelar någon jättestor roll). Den fungerar visserligen, men en tredjedel av plasten är borta, så siffrorna syns inte. Det borde finnas reservdelar för denna att få tag på någonstans. Någon som har en idé?

En sista sak: Väskan som maskinen kom i gick helt perfekt att öppna första gången. När jag sedan skulle öppna den igen gick det inte alls. Jag har försökt både utan och med nyckel (även om jag itne låste den med nyckel när jag stängde den första gången). Någon som upplevt något liknande och vet vad jag kan göra?

Tack för hjälpen på förhand!

Senast redigerad av ToveD den 2014-02-01 klockan 17:42.
ToveD är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-01, 17:52   #2
EsNadisys EsNadisys är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2012
Inlägg: 564
Hej!

Välkommen hit! vi behöver fler trevliga, inte för att vi har få utan ju fler desto bättre.

Försäljaren har sagt en sanning och det är det att det defekta påverkar inte maskinens funktion.Den ratten kan du ta av och leta efter en liknande och markera din med en färgpenna som den andra ratten, om du måste ha det markerat.
Nål kan du köpa på Ebay:

http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_sa...rt=nc&LH_BIN=1

MVH
EsNadisys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-01, 18:34   #3
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Det fungerar med vanliga standardnålar, dom kan du köpa i stort sett överallt där dom säljer sytillbehör.
Sedan finns det en rad olika nålar får olika tyger. Man bör anpassa nålen efter tyget man syr. Nålar har olika grovlek (60 är en tunn nål och 100 är en grov nål). Man bör anpassa grovleken efter tyget man syr. En normal grovlek brukar vara runt 80.
Till trikåtyger bör man ha jersy eller trikånål. Den har en liten rundad spets som gör att den skjuter trådarna åt sidan istället för att slå av den. Syr du med vanliga nålar i trikså tyger som är stickade, blir hål vid sömmen. Detta märks tydligt efter några tvättar.

Du hittar nålar och andra sytillbehör till bra pris hos Bibbis Texil. Bibbi har sytt i det mesta och är en duktig sömmerska som har hållit på under många år. Är du osäker kan du alltid fråga henne vad du ska köpa. Bibbis är snabb med att skicka. När man väl blivit gammal kund så handlar man på faktura och betalar inom 30 dagar.

http://www.bibbistextil.se/
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-01, 18:40   #4
inging inging är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2013
Inlägg: 57
Har du en bild på låset till väskan?
inging är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-01, 19:21   #5
EsNadisys EsNadisys är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2012
Inlägg: 564
.....Glömde säga nåt om låset;

Använd en vanlig hårnål(på engelska En Bobby pin) och böj den 1mm längre än din nyckels tand. På så sätt når du låset och du kan frigöra den.

Senast redigerad av EsNadisys den 2014-02-01 klockan 19:47.
EsNadisys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-01, 22:47   #6
ToveD ToveD är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2014
Inlägg: 7
Tack så mycket för hjälpen, alla!

Jag ska direkt ta fram en hårnål, till att börja med.

Ska bli riktigt kul att börja sy.
ToveD är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-02, 16:54   #7
ToveD ToveD är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2014
Inlägg: 7
Fick inte upp låset ändå... men eftersom både låsen på lådan krånglar känns det som om det är jag som gör fel. Fler idéer? Såg, kanske? :P
Bifogade bilder
 
ToveD är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-02, 16:57   #8
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Håll ned låsknappen och bryt lite försiktigt med bordskniv eller dyligt under snäppen. Och ser om du får upp den.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-02, 17:07   #9
EsNadisys EsNadisys är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2012
Inlägg: 564
Den vänstra delen av låset innehåller en kvadratisk upphöjd del som omringar nyckelhålet. Den kvadraten måste du dra åt vänster med vänster tummen( så som vi ser det på bild). Har du gjort så?
EsNadisys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-05, 21:05   #10
ToveD ToveD är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2014
Inlägg: 7
Jag har försökt dra på kvardaten, men den sitter stenhårt. Suck, vilken början på min sykarriär :P

Vet inte riktigt hur mycket jag vågar ta i med kniven, bila, men det jag vågade hjälpte inte så mycket. Verkar som om jag måste ha sönder väskan och låset snart :/

Tack för alla tips och råd!
ToveD är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-05, 21:18   #11
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Du ska dra i knappen så låset öppnar sig samtidigt som du lirkar med kniven. Det var några år sedan jag hade en sådan maskin, men om jag mindes rätt skull man dra knappen bakåt.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-05, 21:19   #12
ToveD ToveD är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2014
Inlägg: 7
Och det har löst sig!!! DDDDDD

Fråga mig inte hur, men en vän lyckades använda nyckeln på rätt sätt (vilket jag tydligen inte gjort tidigare, trots att jag stoppat den i rätt nyckelhål...)

Slutet gott, allting gott!

Återigen, tack för all hjälp. Jag kommer noga fråga efter mer...
ToveD är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-05, 21:37   #13
EsNadisys EsNadisys är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2012
Inlägg: 564
Thumbs up

Vilket bra slut!
EsNadisys är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
husqvarna, nålask, reservdelar

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:02.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons