Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-11-23, 21:43   #1
Elena08 Elena08 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2008
Inlägg: 24
Får man använda förlängningssladd?

Hej!

Har köpt en ny symaskin och i manualen står att man inte får ansluta den genom förlängningssladd. Skriver tillverkaren så bara för att försäkra sig mot alla möjliga eventualiteter, eller är det verkligen så? Då blir det problääm...
Elena08 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-23, 22:13   #2
Linblomman Linblomman är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 360
Jag har alltid kört mina symaskiner med förlängningssladd och har aldrig haft några problem.

Pratade med min man som är elektriker om det och han sa att det går bra att köra med förlängningssladd. Kan vara att tillverkarna skriver så för att skyddsjorden ska vara intakt om det händer något (sa han)
Linblomman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-24, 03:15   #3
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Jag tror också det har med jorden att göra. Framförallt äldre förlängningssladdar och delare är ju inte alltid jordade.

Själv har jag mina maskiner på en sån där delare med strömbrytare. Praktiskt när man inte vill att dom ska ha ström hela tiden, man slipper krypa runt och dra ut sladdar.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-24, 06:32   #4
avsl0203 avsl0203 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 918
Låter underligt att det skulle ha med jorden att göra, iaf om det skulle gälla alla maskiner. Min symaskinssladd är nämligen ojordad. Ser ut som en vanlig sån där sladd man brukar ha till en radio. En platt kontakt och en åtta i andra ändan som man sätter i maskinen. Å sådana är väl inte jordade??
avsl0203 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-24, 06:42   #5
Neferu Neferu är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 522
Jag använder alltid förlängningssladd till symaskinen, jag har inget större val eftersom jag sitter vid köksbordet och annars blir tvungen att ha sladden hängande i luften bredvid huvudet för att kanske nå till närmaste uttag.
Jag tror inte det står något i manualen om det, men i ärlighetens namn har jag inte kollat så noga på just det...
Neferu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-24, 07:06   #6
JohannaSoreke JohannaSoreke är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 714
Jag har oxå alltid använt förlängningssladd med strömbrytare! På så sätt vet jag att alla maskiner är avstängda när jag släcker!
För tillfället har jag 4 symaskiner, en laptop, ett strykjärn och 2 lysrör på en, men jag bör nog dela upp det lite...
Speciellt som jag precis köpt 2 maskiner till!

Jag tror oxå det kan bero på jordning/ojordning. Jag vet oxå att man inte får belasta ett uttag med för mycket, men hittills går det bra!

Jag hade för mig att de platta stickkontakterna var jordade!
De flesta apparater idag är väl det?!

För att känna síg riktigt trygg finns det idag förgreningsdosor med inbyggt överspänningskydd, det borde ju vara en bra försäkring?!
JohannaSoreke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-24, 17:22   #7
Linblomman Linblomman är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 360
Från min sambo:

Lite el-lära
Den första är en ojordad stickkontakt den används till maskiner/saker som är dubbel klassade. (dubbel klassad har 2 fyrkanter instämplat)
_______
Den andra ojordad stickkontakt som man anväde förr, den passar heller inte i dom "jordade" uttagen.
_______
Den tredje är en annan typ av skyddsjordad stickkontakt, denna är samma typ som används till datorer mm.
_______
Fyrkanten betyder att den ej har några metalldelar som har kontakt med motorn, d.v.s den kan ej under normala förhållanden bli strömförande, och dessa apparater med fyrkanten SKALL ej heller skyddsjordas.
__________________________________________________ _______________



För att man skall få sälja en symaskin i sverge/eu så måste tillverkaren CE-märka produkten.

CE-märkningen är en standard upprättad i EU för att göra maskinerna lite säkrare, i princip en europastandard.

Tillverkaren vill undvika alla möjliga eventuella felkällor, därför skriver han att man ej skall använda en förläggningssladd.




Börja att läsa alla bruksanvisningar ordentligt, så får ni se en hel del lustiga saker.



Ni kan vara helt lugna, ingen fara med en skarvsladd till symaskinen.


MEN tänk på detta.

* använd inte egenkopplade sladdar
* använd en kraftig sladd som tål lite ovarsam hantering.
* använd en som är skyddsjordad
* använd en avsedd för utomhusarbeten. (då brukar dom tåla lite extra)

Era strykjärn är i så fall betydlig farligare, dessa drar ca 2000 watt, då är det viktigt att det är ordentliga kablar.

En normal skarvsladd tål ungefär 2500 watt.

Men har man då en tunn "egen" kopplad kabel finns det risk att denna smälter om man använder strykjärn en längre tid.

Hoppas ni har blivit lite klokare.

/Richard
Bifogade bilder
    
Linblomman är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:50.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons