Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2012-02-13, 08:45   #1
Jessika82 Jessika82 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2008
Inlägg: 54
Smile Köpa symaskin!!

Jag har nu fudering att utöka min maskinpark...
Jag har idag en hq emerald 116 en overlock av äldremodell men fungerar bra och en hq med bara raksöm. mina funderingar var om jag skulle byta ut min overlock eller som jag nu mer funderar över att köpa en coverlock eller liknande.


Jag har inte 100koll på maskinerna men försöker komma fram till något vad som skiljer de olka varianterna
vad skiljer overlock coverlock och hyskylock osv? (kommer inte på de olika namnen men de slutar på lock)
Jessika82 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-13, 09:17   #2
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Husklock är husqvarnas overlock. En del maskiner fungerar bra andra inte. Husklock finns det rätt gott om begagnade och det säger ju lite. Jag skulle själv aldrig köpa en begagnad husklock.

När det gäller overlockmaskiner finns det tre typer. De olika företagen ger lite olika namn på dom.

1. Overlockmaskiner. Dom kan bara sy överlocksömmar, sådana sömmar man syr i kanten. Vanlig overlocksöm och rullfåll. Dessa sys med mellan 2-4 trådar.

2. Covermaskiner som bara kan sy coversömmar. Det är sådan sömmar som man tex fållar en t-tröja med. Det ser ut som 1-3 raksömmar på framsidan och overlock på baksidan. Dessa sömmar syr man med 2-4 trådar.

3. Sedan finns det maskiner som kan sy både overlock och coversöm. Dessa måste man bygg om. Man måste flytta nålar, byta bord och andra en hel del inställningar. Lite pyssel, man måste gillar att göra sånt.

Priset är ungefär det samma om du köper en combimaskin eller du köper två maskiner.
Babylock har har luftträdning och automatisk trådspänningsintällning. Och brukar räknas som dom bästa på marknaden. Men dom är dyra inköp. Det finns knappast några begagnade Babylockar på marknaden.

Jag började med en Brother och 3034D, den var jättebra, men jag bytte upp mig ganska så snabb till en Babylock Evolution som är en kombinerade maskin. Svinyr men helt underbar. En maskin som jag blir mer och mer förälskad i varje gång jag syr.

Uppsök några symaskins butiker, provsy och provträ dom olika maskinerna och se vad som passar dig.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:45.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons