Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-05-23, 11:31   #1
emman emman är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 3
rullfåll 2 vs 3 trådig

hej
jag har inte helt förstått det här med skillnaden på två- och tre-trådig rullfåll. vad är skillnaden? vilken är bäst/snyggast? är den ena simplare och skall inte användas ifall den andra är möjlig?
jag har en bernina 800D och min kan göra båda. den lite enklare maskinen 700D kan bara göra den ena (tre trådiga)
vore tacksam om nån kunde reda ut detta. är rätt ny på overlock =)
emman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-23, 11:49   #2
avsl0203 avsl0203 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 918
I instruktionen till min maskin står att läsa följande:

Tretrådig rullåfll, används till stråveck och att fålla volanger, servetter, näsdukar och kragar.

Tvåtrådig rullfåll, används till stråveck och att fålla volanger i tunna tyger. Använd med fördel runn overlocktråd.

Så jag tolkar det som om den tvåtrådida rullfållen främst används när man fållar ett tunnare tyg.
avsl0203 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-23, 12:15   #3
emman emman är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 3
hmm okay.
min instruktionsbok är kass kan jag säga å där står inget om vad man har olika sömmar till.
det är två tyger som skall fållas till kjoldelen på en klänning. dels trekå och så shifong (stavas?) till underkjolen.
jag sydde detta igårkväll och valde 2 trådigt då det va den sömmen min maskin kunde göra men inte den andra. i trekån vart det väll okay men inte i shiffongen. den blir aldeles för lös och bred. vill ha rullfållen taight och smal. nu rullade sig änns inte tygen utan ligger slätt innanför stygnen.
tips?

och föresten...vad är runn overlocktråd?
emman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-25, 10:25   #4
sacira sacira är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2007
Inlägg: 207
Jag har köpt Pfaff hobbylock och satte i går kväll för första gången och provade på att sy. Tittade noga på instruktioner först på datorn på medföljande skiva. Jag tror nu att rullfåll fungerar på samma sätt på alla overlockmaskiner. Jag har beskrivning där 2- trådig är till tunna tyger och trådspänning och sybredden justeras så att sömmen rullar sig. Måste också ha lagt till 2 olika delar innan(byta styngplåten och he dit omvandlaren på griparen). Jag tror att du har motsvarande åtgärder beskrivna, om inte ska du fråga den som kan maskinen.
sacira är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:05.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons